Zastaralá technika a nevyhovující zbrojnice trápí dobrovolné, ale i poloprofesionální hasiče

17. leden 2013

Dobrovolní hasiči existují skoro v každé vesnici. Rozhodně to nebývají jen party kamarádů, kteří do zbrojnice chodí popíjet pivo. I dobrovolní hasiči můžou zachránit život. Často navíc nebojují jen s ohněm nebo následky dopravních nehod, ale také s technikou. Tu mají starou a nevyhovující dokonce i takzvané poloprofesionální jednotky. Právě ty přitom na mnoha místech Královéhradeckého kraje k neštěstím přijíždí jako první.

„Začal jsem jako dobrovolný hasič. Jsem tady více jak 25 let, takže už to považuju za srdeční záležitost,“ prozrazuje Ladislav Kudivejs, který je zástupcem velitele poloprofesionálních hasičů v Třebechovicích pod Orebem.

I když není profesionál, ročně, ať už na zásazích nebo ve zbrojnici, odpracuje více než 300 hodin. „Máme tady zaparkovanou CAs 24 Liaz z roku 1988, a tatru CAS 32 148, ta je určena na požáry, ta je z roku 1982. Stářím už jsou muzeální typy,“ ukazuje.

Tatra byla v 90. letech rekonstruována, i přesto ale její životnost brzy skončí. A špatně na tom je i druhé auto. Třebechovičtí hasiči přitom jsou velice platnou složkou v integrovaném záchranném systému.

„Naše jednotka je zařazena do jednotek požární ochrany 2 s výjezdem do 5 minut, zajišťujeme akceschopnost 24 hodin denně. Jak technika, tak i zázemí neodpovídá zařazení a typu stanice,“ upozorňuje Kudivejs.

Část zbrojnice je dokonce z 20. let minulého století. Roční rozpočet jednotky je milion dvě stě tisíc korun, které dostává od města. Taková částka plně pokryje provoz. Na obnovu, třeba vozového parku je ale potřeba o dost větší investice.

„Potřebovali bychom 10 milionů na tu rekonstrukci hasičské zbrojnice v továrním objektu plus minimálně takových 10 milionů na techniku, novou,“ vypočítává zástupce velitele.

„Jako poloprofesionálové nejčastěji vyjíždíme k zajištění dopravních nehod, ročně máme od 60 do 80 výjezdů,“ říká. Nové stroje by prý rozhodně uvítal. „Každopádně bych to přivítal, protože technika stárne a může i za jízdy dojít, k různým technickým závadám, k nehodě. Stalo se to několikrát,“ přibližuje.

Při poplachu se hasiči musí přesunout ze zbrojnice do další garáže. „Protože máme technický automobil na dopravní nehody s hydraulickým vyprošťováním, který je 150 - 200 metrů v další garáži,“ vysvětluje Kudivejs.

„Je to nevyhovující kvůli tomu, že každá minuta je drahá při zásazích na dopravní nehodu. Tím vlastně ztrácíme čas,“ upozorňuje.

Automobil na dopravní nehody s hydraulickým vyprošťováním vypadá zachovale. „Toto auto jsme sehnali darem, převodem od Policie ČR jako vyřazené, už má 300 tisíc km najeto. Už taky stárne, má 20 let, potřebovali bychom také nové,“ konstatuje zástupce velitele třebechovických hasičů Ladislav Kudivejs.

autor: ova
Spustit audio