Výrobci vánočních ozdob již vědí, jaké barvy ovládnou Vánoce

24. září 2010

Výrobci vánočních ozdob ze Dvora Králové nad Labem již nyní vědí, jaké barvy ovládnou letošní Vánoce. Kdo chce držet krok s módou, měl by si letos pořídit na stromeček ozdoby v oranžové, oranžovo-hnědé a v pastelových barvách jako je zelená a modrá. Výroba ozdob pro vánoční trh ve dvorském družstvu Vánoční ozdoby běží právě v těchto dnech naplno. Móda každoročně ovlivní zhruba třetinu produkce družstva, které je největším výrobcem ručně foukaných a malovaných skleněných vánočních ozdob v zemi.

"Tradičními barvami jsou každoročně zlatá, stříbrná a červená, které se opakují v různých odstínech," řekl ČTK předseda družstva Miroslav Šorma.
Dvorské družstvo věří, že kupující letos zaujme vedle klasických koulí, oliv, raket či zvonečků i novými tvary ozdob. "Připravili jsme například ozdoby ve tvaru figurek zvířat, například labutí s peřím, myší, žab," řekl Šorma. Nabídku firma doplňuje i různými netradičními tvary ozdob, které jsou při výrobě závislé na umu dvorských foukačů. "Čelíme tím i asijské konkurenci, jejíž masová výroba je zaměřená na klasické tvary," řekl Šorma.
Barevné provedení ozdob každoročně ovlivňují módní trendy v šatovkách, bytovém textilu, bytových doplňcích, sklu a porcelánu. Výrobci ozdob proto tyto trendy musí na různých veletrzích sledovat a ve více než ročním předstihu pro své odběratele vyrobit nabídkové kolekce. "Musíme se přitom vžít i do cítění žen, které ozdoby kupují nejvíce," podotkl Šorma.
Rozdílnou poptávku firma s asi 370 zaměstnanci přitom registruje v Evropě a zámoří. "Například špice na stromeček se dávají v Evropě. V USA a Kanadě si na vrchol stromku dávají kometu. V zámoří také vládnou různé postavičky Mikulášů, Santa Clausů či ptáčků a ozdoby větších rozměrů," poznamenal Šorma. Specialitou Američanů je, že do družstva pošlou sekvenci z dekorační látky či obrazu a družstvo jim pak některý motiv z nich přenese na ozdobu.
V současné nabídce podniku, který asi 95 procent produkce vyváží, je přitom přes 80.000 výrobků při možnosti provedení ve zhruba 600 barevných odstínech. Každý barevný odstín je pak dále členěn na tři až šesti efektů jako jsou lesk, mat, mrazolak či metalíza.

Spustit audio