Vlaky z Hradce Králové do Prahy pojedou od prosince každou hodinu

24. září 2010

Rychlíky mezi Hradcem Králové a Prahou budou od prosince jezdit po celý den každou hodinu. Počítá s tím nový jízdní řád, který bude platit od prosince. Také se zrychlí spojení mezi Hradcem Králové a Trutnovem. Omezení čeká málo využívanou trať z Kopidlna do Dolního Bousova na Jičínsku. Vlaky na ní budou jezdit jen o víkendu, ve všední dny je nahradí autobusy. ČTK to řekl Tomáš Hradecký z krajské společnosti Oredo, která v hradeckém kraji organizuje veřejnou dopravu.

Doba jízdy z Hradce Králové do Prahy by se také od prosince měla zkrátit asi o deset minut na přibližně jednu hodinu a 38 minut. "Záměrem je zatraktivnit nabídku železničního spojení s hlavním městem. Cestující získá jistotu, že kdykoliv přijde na nádraží, nejpozději do hodiny pojede vlak do Prahy," řekl jednatel Oreda Vladimír Záleský.
Zkrácení jízdy mezi krajským městem a Trutnovem o deset minut na hodinu a čtvrt umožní přepřahání rychlíkových lokomotiv již v Hradci Králové, a ne až cestou v Jaroměři. Podobně se zkrátí i cesta z Hradce Králové ve směru na Rychnov nad Kněžnou, protože přepřahání lokomotiv se do krajského města přesune z Týniště nad Orlicí.
V novém jízdním řádu České dráhy ve spolupráci s krajem rozšíří systém takzvané taktové dopravy, v němž vlaky odjíždějí v pravidelných intervalech, většinou 30, 60 nebo 120 minut. V taktu budou od prosince jezdit vlaky na tratích Chlumec nad Cidlinou - Trutnov a Jaroměř - Liberec. Dosud takový provoz platí například na tratích Hradec Králové - Pardubice a Hradec Králové - Jičín.
Ke zrušení vlaků mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem přispělo i to, že nádraží často leží mimo vesnice, například v Libáni to mají lidé do středu obce téměř dva kilometry. "Nové autobusové spoje zajistí stejnou dopravu jako vlaky. Výhodou je přiblížení zastávek cestujícím. Náklady na provoz autobusu jsou navíc nižší než u vlaku," uvedl technolog Oreda Tomáš Jurček.
Podle údajů Českých drah využije v hradeckém kraji ročně vlakové spoje asi 18 milionů zákazníků, kteří denně ujedou 18.600 kilometrů. České dráhy v kraji celkem obsluhují 630 kilometrů tratí s více než 200 stanicemi a zastávkami. Kraj regionální vlakovou dopravu ročně dotuje částkou asi 280 milionů korun.

Spustit audio