Projekt má odstranit šikanu mezi školáky

25. září 2010

Šikanují se děti na základních školách a je vůbec možné vztahy mezi školáky zlepšit? Na tyto otázky chtějí odpovědět organizátoři projektu Bezpečná škola, do něhož se zapojily školy a další instituce v Hradci Králové. Vychovatelé, terapeuti, policisté a učitelé chtějí hledat společně cestu jak zlepšit narušené vztahy ve školních kolektivech. Žák sedmé třídy upozornil na šikanu. Mají se hned volat policisté nebo je i jiné řešení?

Začátkem jara se dvanáctiletý žák sedmé třídy z hradecké základní školy svěřil otci, že ho ve škole silnější spolužák jen tak pro zábavu zvedá za nohy a věší hlavou dolů. Trápilo ho to a cítil se být ponižován. Trvalo několik měsíců, než se o tom vyděšený chlapec odvážil mluvit. Středisko výchovné péče Domino v Hradci Králové, kam se otec s problémem svého syna obrátil, pak zvolilo vhodnou metodu jak zjistit, co se ve třídě děje a jak situaci vyřešit. Podobnými případy se nyní zabývá Domino ve spolupráci s dalšími institucemi v Hradci Králové v rámci projektu Bezpečná třída. Ten by měl pomoci odstranit šikanu ve školách a zlepšit vztahy mezi dětmi.
Na případu šikanovaného dvanáctiletého chlapce lze ukázat, jak organizátoři projektu postupovali.
"Nejdříve jsme museli posoudit, zda přizvat policisty, s nimiž v projektu spolupracujeme, nebo zvolit terapeutické metody," říká vedoucí střediska výchovné péče Domino v Hradci Králové Vratislav Holeček.
Závažnost situace a délka trvání šikany svědčila o hlubším problému ve třídě.
"Nakonec jsme zvolili mírnější variantu a ta se nám nakonec také osvědčila," vzpomíná Holeček.
Při práci s celou třídou prostřednictvím dotazníků a testů odborníci z Domina zjistili, že David, tedy chlapec, který způsobil svému spolužákovi trápení, je skutečně tím, kdo vztahy mezi dětmi svou agresivitou narušuje.
Při dalších setkáních se snažili, aby děti komunikovaly o vztazích mezi sebou. Postupem času, kdy si děti, aniž by věděly o důvodu sezení, vyjasňovaly své vztahy, přišla řeč i na Davida a jeho chování.
"Nabídl jsem mu, jestli i on, stejně jako ostatní děti předtím, chce konfrontaci se zbytkem třídy. Přijal a děti mu daly jasně najevo, že svůj vliv a sílu uplatňuje špatným směrem. Daly mu vlastně zprávu, že svým chováním nic nezískává, ale naopak ztrácí. Klíčové je, že to David přijal," vysvětluje Holeček.
Po měsíci se ukázalo, že David své chování změnil a atmosféra ve třídě se zklidnila.
"Děti poznaly změnu v jeho chování. Díky otevřenosti v komunikaci a Davidově ochotě přijmout nepříjemnou odezvu od spolužáků, nemusel být případ řešen jako trestný čin," říká Holeček. První zkušenosti z projektu ukázaly, že školy mnohdy nevědí, na koho se s problémem obrátit.
"Váhali, jestli volat policii, kurátory, nebo psychology. Rozhodli jsme se, že se s jednotlivými složkami, které se vztahy mezi dětmi zabývají, dohodneme a vytvoříme školám společnou nabídku jak v prevenci šikany, tak v řešení konkrétních případů," říká Vratislav Holeček.

Spustit audio