Obchvat odebral z obou hlavních tahů v Plzni osm procent vozidel

7. listopad 2006

Měsíc po zprovoznění dálničního obchvatu ubylo ze dvou hlavních tahů v Plzni 3100 vozidel denně, shodně po téměř osmi procentech. Úbytek 1700 vozů, zejména nákladních, hlásí Rokycanská třída od Prahy a 1400 vozů Domažlická od hranic. Vyplývá to ze dvou průzkumů, které provedl plzeňský magistrát. Dopravní inženýr Správy veřejného statku Ondřej Vohradský uvedl, že v dalších měsících už počty vozů ve městě příliš neklesnou, půjde jen o drobné fluktuace.Dodal, že takový úbytek nečekal.

Nezpoplatněný obchvat využívají nejen tranzitující řidiči, ale také lidé z okrajových částí města a dále vozidla směřující z Rokycanska, středních Čech a Prahy do městské části Bory anebo na jižní Plzeňsko.

Dálnice

Na nejfrekventovanější Rokycanské třídě v Plzni jezdí nyní 88 procent osobních vozů. Pouze šest procent, tedy 1200 vozů, tvoří kamiony.

Ve srovnání s listopadem 2004 projíždí v těchto dnech po obchvatu Plzně o 41 procent více automobilů, což představuje nárůst 6300 vozidel. Z celkových 21.700 nákladních vozů, které denně projedou po obchvatu, tvoří 44 procent kamiony (6300), nákladní vozy a autobusy.

Radnice srovnávala nárůst s listopadem 2004 proto, že v té době už byly zprovozněny oba krajní úseky dvacetikilometrového obchvatu i provizorní střední část a projevil se také razantní nárůst vozidel po vstupu do EU.

kolona aut

V samotném centru Plzně se situace nevylepšila. V historickém jádru je ale slušná, kromě problematického parkování. Nové vedení města chce postavit parkovací domy na okraji vnitřní zóny v docházkové vzdálenosti do centra. Sběrná parkoviště na okraji města velikosti Plzně s 170.000 obyvateli by podle studií neměla význam. Jak dodal Ondřej Vohradský, jsou využívána u měst od 750.000 obyvatel výše a navíc musí být napojena na metro.

Další průzkum provede magistrát na jaře 2007. Bude zaměřen na kamiony. Z jejich registračních značek vyhodnotí radnice směry jejich jízd.

autoři: ČTK , Směna ČRo Plzeň
Spustit audio