Návštěva: americký dirigent Paul Mauffray
Určitě znáte asi nejznámější valčík Johanna Strausse mladšího Na krásném modrém Dunaji. Co ale patrně nevíte je, že jeho napsání má úzkou souvislost s bitvou na Chlumu u Hradce Králové v roce 1866. Jakou? To vám samozřejmě neřekneme. Poslouchejte první červnové vydání pořadu Návštěva a Paul Mauffray vám to poví sám.
Z libret oper Leoše Janáčka se naučil česky Paul Mauffray, dirigent z amerického New Orleansu. Miluje českou hudbu, Janáčka samozřejmě především. A právě on ho před dvaceti lety přivedl do Hradce Králové. To u nás dirigoval, trochu shodou náhod, které ale většinou mají svoji roli, poprvé.
46-tiletý Paul Mauffray je ctitelem Leonarda Bernsteina. Jeho koncerty s výkladem uváděných skladeb si dokonce v době svých studí natáčel z vysílání ČT. A na tradici slavného dirigenta navázal vlastními pořady.
„Nechtěl jsem, aby posluchači během skladby museli hledět tři minuty na jeden obraz, tak jsem se rozhodl promítat i noty pro orchestr a ukázat lidem, co se ve skladbě děje. Různé nástroje jsem označil odlišnými barvami, takže divák bude vědět, kdy který nástroj nastoupí a co bude hrát. I člověk, který neumí číst noty, může pochopit, co bude následovat,“ vysvětluje Paul Mauffray a dodává, že má připraveny i pasáže, kde část skladby zahrají nejprve jedny nástroje, pak další a nakonec všechny dohromady. „Je to jako když děláte sendvič. Nejdřív vezmete sýr, pak šunku a nakonec to vložíte mezi krajíce chleba. Lidé tak poodkryjí, jak celá skladba vypadá a je komponovaná,“ přibližuje svoji metodu laureát prestižních dirigentských soutěží, který má za sebou angažmá v pražském i brněnském Národním divadle.
Hezký poslech vám v neděli 1. června 2014 po 18. hodině přeje autorka pořadu Eva Zálešáková!
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.