Motorestům v hradeckém kraji nejvíce konkurují čerpací stanice

24. září 2010

Nabídka občerstvení a služeb pro motoristy přímo u silnic v Královéhradeckém kraji stále roste. Od roku 1989 se několikanásobně zvýšila. Klasickým motorestům nejvíce konkurují čerpací stanice s občerstvením. Řidiče lákají i klasické hospody a bistra u průtahů měst či obcí. Velkým problémem v kraji je nedostatek parkovacích míst na odpočívadlech pro kamiony, zjistila ČTK. Podle provozovatele motorestu v Milovicích na Jičínsku Libora Svatoně vzaly čerpací stanice motorestům 60 procent klientely.

"Lidé koukají hlavně na peněženku a raději si vypijí levnou kávu z automatu nebo si dají bagetu či jídlo ohřáté v mikrovlnné troubě, než aby zašli do restaurace," řekl Svatoň.
Motoresty přitom podle něj musejí kvůli konkurenci čerpacích stanic přes rostoucí náklady držet ceny dole. "Stále máme v nabídce guláš za 50 korun," řekl. Strávníky se snaží přitáhnout i investicemi do příjemnějšího prostředí restaurace a nabídkou například jídel z venkovního grilu.
Ne všechna restaurační zařízení u silnic v době po roce 1989 přežila. Motoristé stále vzpomínají zejména na kdysi vyhlášený motorest Maják na hlavním tahu z Hradce Králové na Prahu, z něhož postupně zbyla jen ruina. Naopak mnoho občerstvení vzniklo přímo v obcích u hlavních silnic, například v Jaroměři či Ostroměři na Jičínsku. Restauraci speciálně pro řidiče s obsluhou do okénka auta vybudoval řetězec McDonald's v Hradci Králové.
Pro řidiče kamionů je v kraji největším problémem nedostatek parkovacích míst. "Hradecký kraj je na tom výrazně hůře než například západ republiky. Chybí v něm několik stovek parkovacích míst. Nejhorší je situace na tahu z Liberce do Hradce Králové a z Hradce Králové na Náchod," řekl ČTK jednatel dopravní a spediční firmy VK-Sped z Jičína Jaroslav Čipera.
V samotném krajském městě je nabídka parkování pro kamiony velmi omezená. "Žádné reálný záměr na vybudování parkoviště pro kamiony s příslušnými službami se v Hradci Králové zatím nepřipravuje," řekl ČTK náměstek hradeckého primátora Josef Malíř. Poznamenal, že situace by se mohla zlepšit s letošním dokončením dálnice z Poděbrad k Hradci Králové. "U dálnice budou vznikat logistická centra, která by mohla problém parkování kamionů řešit," řekl Malíř.
Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic je v Královéhradeckém kraji u silnic prvních až třetích tříd 74 čerpacích stanic, devět motorestů a 55 parkovišť. Například sousední Pardubický kraj je na tom v tomto směru o něco hůře. Disponuje 57 čerpacími stanicemi, osmi motoresty a 29 parkovišti.

Spustit audio