Křižovatka U Koruny v Hradci Králové je Dopravní stavbou roku v kategorii Silniční a dálniční stavby
Křižovatka U Koruny v Hradci Králové se stala Dopravní stavbou roku v kategorii Silniční a dálniční stavby. Oceněna byla večer ve čtvrtek 15.6.2017 v Betlémské kapli v Praze. Ceny se předávaly v rámci finálového galavečera na již 14. ročníku celostátní soutěže ČESKÁ DOPRAVNÍ STAVBA / TECHNOLOGIE / INOVACE ROKU 2016. Vypisovatelem soutěže je Ministerstvo dopravy České republiky.
„Z ocenění máme velkou radost. Je to pro nás potvrzení, že se realizace celého projektu povedla a že je dílo vnímáno nejen jako vysoce efektivní a funkční řešení, ale zároveň jako unikátní objekt výtvarné hodnoty," říká Petr Smola, generální ředitel stavební společnosti SOVIS CZ, která křižovatku v rámci stavebního konsorcia M - SILNICE a SOVIS CZ postavila.
Finálový galavečer proběl ve čtvrtek 15.6.2017 v Betlémské kapli v Praze. Porota vybírala z rekordního počtu 41 přihlášených projektů z celé České republiky. Do finále v kategorii Silniční a dálniční stavby poslala celkem 5 projektů. Ocenění obdržel z rukou předsedy Poslanecké sněmovny PČR Jana Hamáčka generální ředitel společnosti SOVIS CZ Petr Smola.
„Toto ocenění je nejen pro mě, ale také pro mé kolegy, kteří se na projektu podíleli, symbolickou tečkou za mnohaletým úsilím při přípravě této nekonvenční stavby. Je to také potvrzení mého přesvědčení, že dopravní stavby mají plnit městotvornou funkci a že mají spoluvytvářet významným způsobem veřejný prostor. Dopravní stavby by měly být chápány neoddělitelně jako architektura a inženýrská stavba," řekl k ocenění doc. Ing. arch. Patrik Kotas.
Hlavními kritérii pro udělení titulu byly pro dvaadvacetičlennou porotu význam stavby pro bezpečnost v dopravě, originalita řešení, efektivita stavby a snížení dopravně energetické náročnosti, začlenění stavby do krajiny a ohleduplnost k životnímu prostředí a provedení stavby z hlediska uživatele a uživatelského komfortu. Investorem akce bylo statutární město Hradec Králové.
Podle náměstka primátora Jindřicha Vedlicha je v současné době křižovatka kapacitnější a průjezdnější, než byla předtím průsečná, světelně řízená, a to i s rezervou s výhledem do roku 2032. „Už jen finálová nominace Koruny je potvrzením, že v Hradci stále vznikají nové kvalitní, funkční a zajímavé stavby," řekl ještě před vyhlášením výsledků primátor Hradce Králové Zdeněk Fink. Denně projede křižovatkou přes 20.000 vozů včetně 1.000 autobusů a trolejbusů. Kapacita je podle magistrátu ještě o 20 % vyšší.
Křižovatka U Koruny architekta Patrika Kotase byla zprovozněna 1.8.2016. Hlavní cílem projektu bylo zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Společně se samotnou křižovatkou se revitalizovalo kolem 25 tisíc metrů čtverečních přilehlých ploch a komunikací. Rozpočet celého projektu byl 128 milionů korun. Stavba byla rozdělena do několika etap tak, aby byl zachován průjezd osobní dopravy a MHD.
Vějíř osmi trolejových pilířů symbolizuje královskou korunu věnného města Hradec Králové a respektuje historický název lokality. Uprostřed stavby je uložena fontána s bazénem, z jejichž trysek v kruhovém směru tryská voda. Křižovatka nyní urbanisticky vytváří konec i začátek Gočárovy třídy zároveň.
„Cíl zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu v kombinaci s atypickou architekturou byl z našeho pohledu zcela naplněn. V neposlední řadě je zde významné snížení nehodovosti v této oblasti. Jestli zpřehlednění křižovatky přinese byť jen jeden zachráněný život řidiče, či chodce, celé to stálo za to. Za hlavní test funkčnosti považuji otevření AUPARKU, které přilákalo tisíce lidí a křižovatka tento nápor bez potíží zvládla," hodnotí funkčnost projektu stavbyvedoucí Miloš Rybár ze společnosti SOVIS CZ.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Stávku kolegyň v administrativě podporujeme. Jejich platy jsou mizerné, říká šéf Unie státních zástupců
-
ONLINE: 5 dní se Rusové snaží prolomit naši obranu v Kurské oblasti. Vojáci stojí pevně, říká Zelenskyj
-
Praktičtí lékaři na konci října na dva dny zavřou ordinace. Protestují proti úhradové vyhlášce
-
Politolog Just: Zvyšování platů politiků je důsledek zákona. Vláda si jen vybrala špatné načasování