Když jde o vteřiny. Reportážní seriál Martina Pařízka a Ondřeje Vaňury - 5. série

O včasném příjezdu rozhodují centimetry. Špatně zaparkovaná auta komplikují zásahy hasičů

4. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jde přesně o ty milimetry a centimetry
Předchozí díl
Následující díl

Zaparkovaná auta komplikují ve velkých městech cestu hasičů k zásahům. Kvůli tomu pak jednotky ztrácí drahocenný čas. Jízda cisternou mnohdy připomíná kličkovanou mezi zaparkovanými auty při malé rychlosti. Na rizika plynoucí z nedodržování legislativy při parkování vozidel má upozornit projekt 3 metry k životu.

„Praha 100, obě družstva ven, požár bytu, třetí patro, velitel příjem,“ říká do vysílačky jeden z hasičů v kabině cisterny vyjíždějící ze stanice na pražském Chodově. Po pár minutách ale hned u příjezdu do dané ulice nastává zásadní problém. Cisterna kvůli zaparkovaným osobním autům po obou stranách projíždí jen velmi pomalu, řidič František Trchalík musí i vystoupit, aby si ověřil, jestli se do mezery vůbec vejde.

„Myslím na to, abych to všechno neorval. Siréna nepomáhá, takže nezbývá než ji vypnout a soustředit se. Prostě na jedničku a tři kilometry za hodinu, krokem,“ popisuje běžný styl jízdy na sídlišti. Takové situace nejsou nejen v Praze ničím výjimečným. Nejkomplikovanější je průjezd zatáčkou. Cisterna je dlouhá sedm metrů, auto s žebříkem ještě delší.

Zaparkovaná auta brání rychlé jízdě

„Pomalu, pomalu! Tady máš pět čísel, takhle to drž pořád!“ ozývá se v hasičské kabině. „Kluci mi pomáhají. Mají vystrčené hlavy z okna a říkají, kolik kde zbývá centimetrů. Místo toho, aby se připravovali na zásah. Dostat se na místo je fakt týmová práce,“ dodává František Trchalík.

Jak říkají sami hasiči na pražském Chodově, na 99 procent si vždycky nějak poradí. Občas musí zaparkované auto posunout, jindy zase zastaví o několik vchodů dál. To vše ale znamená ztracený čas, který může být při pomoci lidem zásadní, upozorňuje velitel družstva Marián Stolárik.

Čtěte také

„Když máme hlášený nějaký požár a jsou vidět plameny z oken a potom kvůli těm zaparkovaným vozidlům nemůžeme jet velkou rychlostí, tak to má trošku na hasiče psychický vliv. Dojezd je 100 nebo 200 metrů a v ten moment se tam nemůžeme dostat. Pokud jde o ty vteřiny, tak je to potom znát. Jde přesně o ty milimetry a centimetry.“ I zkušeným hasičům se tak někdy stane, že zaparkovaná auta prostě odřou. V danou chvíli jdou ale plechy stranou.

„Někdy si je řidič jistý, že projede a nakonec neprojede. Takže se stane, že auta škrábneme nebo ulomíme zpětná zrcátka. To se ale nedá nic dělat. Když víme, že je to 200 metrů od události, tak pokračujeme dál. Akorát se hned kontaktuje policie. Musí přijet dopravní hlídka a vyšetřit to,“ vysvětluje Marián Stolárik.

Průjezd s cisternou na sídlišti

3 metry k životu

Špatný průjezd ulicemi je pro pražské hasiče čím dál větší komplikací. Řeší ho prakticky při každém výjezdu. „Boj o parkovací místa je obrovský ze všech směrů. Kde jsme se před pěti lety ještě v pohodě dostali, tak v současné době už máme problémy. A jenom díky skvělým řidičským schopnostem kolegů a taky jejich míře improvizace se ještě nestalo nějaké neštěstí,“ popisuje Lucie Jelínková z Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy.

I proto vznikl hasičský projekt 3 metry k životu, který na složitou cestu k zásahu především na sídlištích upozorňuje. „Důležité je používat hlavu a dodržovat, co je dané legislativně. Neparkovat pět metrů od křižovatky a nechávat v jízdním pruhu tři metry vedle sebe,“ doplňuje Lucie Jelínková.

Tam kde je zákazová značka, tam prostě neparkovat. Žlutá čára sice není zeď, ale vždy je z nějakého důvodu. Třeba proto, že je na daném místě přístup pro hasiče k panelovému domu I to je potřeba mít při večerním hledání parkovacího místa na paměti.

Projekt 3 metry k životu je společný projekt HZS Středočeského kraje a HZS hlavního města Prahy s cílem neagresivní formou upozornit obyvatele v hustě zastavěných a obydlených lokalitách na rizika plynoucí z nedodržování legislativy při parkování vozidel. Dalším cílem je navázání spolupráce s místní samosprávou a hledání společných řešení přijatelných jak pro samosprávu, tak pro složky IZS, a tím předcházení fatálním následkům případných mimořádných událostí. Aktuální informace o projektu jsou uveřejňovány na sociálních sítích - Facebooku a Instagramu: Parkuji ohleduplně – 3 metry k životu.

Spustit audio

Související

Nejnovější zprávy

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Tohle není povídání na dobrou noc, k zamyšlení určitě.

Jan Pokorný, ředitel Zpravodajství Českého rozhlasu a moderátor

tata.jpg

Tata a jeho syn

Koupit

Autorské povídky známého divadelníka a spisovatele A. G. v jeho vlastním podání. Tata a jeho syn je sbírkou úsměvných příběhů na motivy skutečných událostí, ovšem ve skutečných kulisách a především ve skutečné době.