I staří lidé mohou bez problémů řídit. Podmínkou je dobrý zdravotní stav

11. září 2013

Za volantem je nejdůležitější ostražitost. Měli bychom také předvídat a hlavně se plně věnovat jen řízení. Nejvíce nehod je totiž způsobeno nepozorností. V neposlední řadě je pro bezpečnou jízdu potřeba dobrý zdravotní stav. Řidiči starší 65 let proto musí chodit na pravidelné lékařské prohlídky.

Panu Jaroslavovi je 72 let. Na preventivní zdravotní prohlídku musí každé dva roky. Dříve museli řidiči k lékaři chodit od 60 let. Letos v červenci se ale hranice posunula. Nyní se musí první prohlídce podrobit v 65 letech, poté v 68 a pak každé dva roky.

„To je zcela správné. Pokud chce ten člověk řídit, tak je důležité, aby bylo všechno v pořádku. Prohlídky jednou za dva roky nejsou zas tak časté,“ říká královéhradecká praktická lékařka Jevgenia Truhlářová.

Starší řidiči mají nejčastěji problémy se zrakem, s třesem v rukou nebo s vysokým krevním tlakem. Z něj pak pramení i větší riziko mozkových a srdečních příhod.

„Prohlídka u nás nezabere tolik času, 15 minut. Uděláme zrak na dálku, případně na blízko, barvocit. Změříme tlak…“ vypočítává lékařka.

Praktický lékař řidiči vystaví doklad, ve kterém je jeho zdravotní stav uveden. Psát do něj může například i oční lékař, ortoped nebo neurolog.

„Když nedovolím, stává se to u těch starších osob, dohodneme se případně na neurologickém vyšetření a na očním vyšetření. Nedávno tady byl pacient, který byl dobře komponovaný a bylo mu asi 85 roků,“ říká Truhlářová.

Průkaz stále u sebe

Průkazku od lékaře pak musí řidič vozit spolu s řidičským průkazem.

„Pokud ji nemá u sebe, ale má ji platnou vystavenou, je to, jako když nepředloží doklad. Takže sankce je do 2 tisíc korun. V případě, že ji řidič nemá vystavenou vůbec, policisté přestupek oznámí správnímu orgánu, který může za tento přestupek uložit sankci od pěti do deseti tisíc korun a zákaz činnost od půl do jednoho roku,“ upozorňuje Vladimír Košťál z dopravní policie Královéhradeckého kraje.

Starší řidiče za volantem jako veliký problém nevnímá. „Jsou ostražití, jezdí opatrněji než mladší ročníky. Je však nutno zmínit, že už nemají takové rozlišovací schopnosti možného nebezpečí, které může nastat v silničním provozu,“ dodává.

Z policejních statistik ale jasně vyplývá, že v Královéhradeckém kraji nejvíce nehod způsobí řidiči, kterým je mezi 20 až 40 lety.

autor: ova
Spustit audio