Evropská kosmická agentura a její americký protějšek NASA prohloubí spolupráci při průzkumu Měsíce

18. červen 2022

Evropská kosmická agentura (ESA) a její americký protějšek Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ohlásily posílení spolupráce při průzkumu Měsíce. Jednaly také o možnosti vyslání evropského astronauta na naši přirozenou družici. Obě agentury podepsaly memorandum o porozumění ohledně mise Lunar Pathfinder – budoucí první komunikační družice kolem Měsíce.

Čína oznámila, že její obří teleskop Sky Eye pravděpodobně zachytil známky vzdálených civilizací. Podle zprávy agentury Bloomberg o tom informoval čínský deník Science and Technology, který ale informaci později ze své webové stránky smazal.

Elektromagnetické signály zachycené přístrojem Sky Eye, což je největší radioteleskop na světě, se liší od těch zachycených v minulosti a odborníci je stále studují, uvedl čínský list, který citoval hlavního vědeckého pracovníka zabývajícího se výzkumem mimozemských civilizací Čang Tchon-ťieho.

Vědci Univerzity Pardubice vyvinuli osobní filtr vzduchu proti koronaviru, svými účinky je srovnatelný s kvalitami respirátorů FFP3. Filtr je vytvořen z dostupných materiálů a dá se nosit v malém batohu na zádech. Mohli by ho používat například lékaři v rozvojových zemích. Použití filtračního batohu podle odborníků významně snižuje riziko nákazy lékařů, kteří provádí ošetření nakažených osob.

Muzeum v Josefově na Náchodsku vystavuje nástroje z období paleolitu a kosterní pozůstatky pravěkých zvířat.

Archeologové objevili jedno z největších pohřebišť na území Británie. Naleziště s ostatky více než 140 lidí, artefakty až z doby neolitu i důkazy o římské přítomnosti v oblasti odhalili experti ve Wendoveru severozápadně od Londýna, oznámila stanice BBC.