Dopravci z Hradeckého kraje nevylučují zdražení kvůli ceně nafty

24. září 2010

Autobusoví dopravci v Královéhradeckém kraji nevylučují kvůli rostoucí ceně nafty zdražení jízdného. "Pokud by cena nafty vzrostla ještě o jednu korunu, donutí nás to ke zvýšení cen," řekl ČTK královéhradecký dopravce Jan Mrázek, který se zabývá zájezdovou autobusovou dopravou. Ceny pohonných hmot stále rostou. Nafta u čerpacích stanic od ledna podražila o tři koruny na 24,70 Kč za litr. Jen za poslední týden zdražila o více než 30 haléřů za litr.

Růst cen nafty podle Mrázka postihne zejména malé dopravce s dvěma či třemi autobusy, kteří nakupují nejdražší naftu přímo u čerpacích stanic. "Lépe na tom bude ten, kdo má možnost nakoupit ve velkém do vlastní nádrže," míní Mrázek. Zvýšení jízdného při pokračujícím růstu cen nafty odhadl přibližně na deset procent.
Také trutnovská společnost Osnado, která provozuje linkovou autobusovou dopravu na Trutnovsku a Jičínsku, by se zřejmě úpravě cen směrem nahoru nevyhnula. "Od začátku roku nás tíží i to, že v rámci zajištění dopravní obslužnosti jsme zatím od kraje nedostali kompenzaci na růst spotřební daně u nafty od 1. ledna," řekl ČTK obchodní ředitel Osnada Martin Bělovský.
Případné zdražení jízdného na linkách do 50 kilometrů by se podle něj mohlo pohybovat kolem pěti procent. Jízda z Trutnova do Dvora Králové nad Labem by tak z nynějších 23 korun podražila asi o korunu.
O zvýšení cen zatím neuvažuje Dopravní podnik města Hradec Králové. "Jízdné jsme zvyšovali již letos k 1. lednu. Růst ceny nafty musíme vyrovnat vlastními úsporami," řekl ČTK ekonomický náměstek podniku Pavel Zákora. Firma například těží z úspory více než deseti lidí, o které loni snížila stavy. Zdražení nafty by podnik do ztráty přivést nemělo. Ani jej podle Zákory nedonutí k omezení rozsahu hromadné dopravy v krajském městě a ke snížení investic.
Současný růst cen pohonných hmot podnik pokládá za výkyv. "Doufáme, že cena dál dramaticky neporoste a časem klesne, i když to nebude na úroveň před zdražením," řekl. O zdražení jízdného by podnik uvažoval jen v případě extrémního zvýšení cen nafty a plošné inflaci všech vstupů.

Logo
Spustit audio