Havel na jevišti 21. století. Nad nadčasovostí her Václava Havla se zamýšlejí výrazné osobnosti českého divadla

4. říjen 2021

Největší boom na české divadelní scéně zažily Havlovy hry z pochopitelných důvodů po listopadu 1989, zkraje 90. let. Mnozí byli pak přesvědčeni, že jeho dramata jsou příliš zatížena dobovým kontextem a v proměněné společensko-politické situaci nemají co říct. Přesto se k nim řada divadelníků vrací dodnes. Co je k tomu vede? Proč věří v jejich nadčasovost?

Všechny epizody

Seriál Havel na jevišti 21. století přináší rozhovory s předními režiséry českého divadla, kteří věří v Havlovu schopnost komentovat svými texty (vzniklými převážně v podmínkách komunistického režimu a jako takové polemizující s jeho mravními hodnotami) aktuální společenské dění. V mnohém se při jejich jevištním „čtení“ rozcházejí. Pokorně se jim přizpůsobují i si podle vlastních potřeb přizpůsobují je. Dokumentují pluralitu režijních přístupů, kterou při práci s Havlovými texty lze uplatnit, navzdory autorovo jasné představě, jak by měly být hrány.

Václav Havel a Andrej Krob ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Podle principála brněnského Divadla Feste, Jiřího Honzírka, nabízejí i jeho nedramatické texty nezměrné pole možných scénických interpretací už pro šíři časového rozpětí, v němž se postupně rodily, a analogicky myšlenkový vývoj jejich tvůrce. On sám některým např. vtiskl moderní uměleckou formu site-specific/audiowalk.

Havlovy hry ale byly adaptovány i pro loutkové nebo pohybové divadlo. Rezonovaly jinak na alternativní scéně a na velkém jevišti kamenného divadla. Zůstávají však stále výzvou pro inscenátory – ať už pro překážky, které nastražil sám autor svým důrazem na absolutní respektování slova a s ním spojenými nároky na hereckou složku, nebo pro osobnost Václava Havla, jehož roli dramatika zastínila politická funkce prezidenta republiky či pro domnělý anachronismus výpovědi.

Z inscenace Moc bezmocných (2016)

Jak lze Havlovým hrám rozumět dnes, jak je chápat a vykládat? Jaké motivy jsou dosud živé? Co je na nich dnes nejcennější a nejpřitažlivější? Seriál se věnuje různým způsobům percepce dramatikových textů v současnosti, ale i divácké recepce jejich jevištního zpracování po roce 2000. Mapuje hledání interpretačního klíče v osobitých divadelních nastudováních starší i mladší režisérské generace napříč Čechy a Moravou. 

Sedmidílný cyklus Havel na jevišti 21. století vznikl u příležitosti výročí autorových nedožitých 85. narozenin a předkládá umělecké postoje a názory výrazných osobností českého divadla, které se zamýšlejí nad jeho dramatickým odkazem, jeho přínosem, posláním a apelem pro nové tisíciletí.

Spustit audio

Související

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.