Embéčko. Zatěžkávací zkoušky od Skandinávie přes Sibiř až po Tunis

Nový typ automobilu, Škoda 1000 MB se veřejnosti poprvé představila 21. března 1964. Embéčko mělo být skutečně lidovým vozem, který se vyvíjel od roku 1956. Z více návrhů uspěla koncepce samonosné karoserie s motorem umístěným vzadu. Zkušební série padesáti vozidel absolvovala náročné zatěžkávací zkoušky od Skandinávie přes Sibiř až po Tunis. Pro sériovou výrobu byla v Mladé Boleslavi postavena nová továrna, jejíž pracovníci v prvním roce dokončovali obvykle 170 vozů denně.

Přes dvousměnný provoz se nakonec přešlo na trojsměnný, a tak se mohla automobilka v roce 1968 pochlubit produkcí 111.386 vozidel za rok. Za pět let se vyrobilo celkem 443.141 vozů všech modifikací. Embéčka se prodávala nejen v Československu, ale vyvážela se také do zahraničí, dokonce až do Austrálie a na Nový Zéland.

Další Příběhy z kalendáře poslouchejte online na webu Dvojky nebo v aplikaci mujRozhlas

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.