Balíček dorazil rozbitý nebo se ztratil. Co dělat?
Čas od času potřebujeme poslat někomu balík, nebo si naopak něco objednáme a k přepravě si nejčastěji vybereme Českou poštu. Víte, jak postupovat v případě, že balík přijde poškozený nebo dorazí s výrazným zpožděním? Zeptali jsme se Lukáše Zeleného, vedoucího právní poradny dTestu.
Jak je to s odpovědností České pošty a dalších přepravců a s náhradou případné škody?
„Pokud Česká pošta eviduje podání zásilky, odpovídá samozřejmě za její ztrátu, poškození a také dokonce za úbytek jejího obsahu do výše uvedené ceny zásilky. To platí i pro jiné přepravce.“
Jak a kdo může reklamovat nedodanou nebo poškozenou zásilku?
„U poškozené zásilky je to adresát, u nedodané zásilky je to naopak její odesílatel, který disponuje potvrzením o jejím podání – tedy podacím lístkem.“
Jaké jsou v tomto případě lhůty na vyřízení reklamace?
„Pošta je povinna v případě nedodání zásilky písemně oznámit odesílateli do patnácti dnů ode dne přijetí reklamace buď dodání, nebo nedodání. Jinak se poštovní zásilka považuje za ztracenou. Reklamační lhůta v případě poškozené zásilky by neměla u spotřebitelů přesáhnout třicet dnů.“
Co dělat v případě, že zásilka přijde poškozená a my to zjistíme až doma po rozbalení balíku?
„Pokud přijde zásilka, jejíž vnější obal jeví známky poškození, nesmíme ji převzít, jinak by další reklamace nebyla úspěšná. Zjistíme-li poškození až po rozbalení, je třeba zásilku reklamovat u kterékoliv pobočky České pošty nejpozději do dvou pracovních dnů od převzetí.“
Může člověk reklamovat i pozdní dodání zásilky? Má v takovém případě nárok na nějaké odškodnění?
„Samozřejmě, a to do jednoho roku od podání zásilky k poštovní přepravě. Výše odškodnění se odvíjí od rozsahu vzniklé škody a délky překročení určeného termínu dodání.“