Ženy nejsou žánr, říkají současné české hudebnice

27. srpen 2018

Mary C, Enchanted Lands a Bára Zmeková debatovaly o tom, jak se daří mladým českým hudebnicím, s čím se ženy v této umělecké oblasti potýkají a jak přistupují k tvorbě.

„Jak jsem dozvídala víc informací o tom, jak to v hudebním průmyslu funguje, a jak jsem získávala zkušenosti, pocítila jsem potřebu organizovat konkrétní projekty na podporu žen a menšin v rámci hudební scény,“ vzpomíná Marie Čtveráčková alias Mary C.

Začala jsem pozorovat určité předsudky, které má spousta lidí vůči ženám, a to nejen na hudební scéně. Vadil mi dvojí metr a začala jsem se pídit po tom, kde to má základ.
Mary C

Hudební vzdělávání v oblasti elektronické hudby je u nás hodně zanedbané

Čtěte takéScéna s Mary C na Radiu Wave

Mary C je djka, hudebnice, kurátorka a pořadatelka mnoha vzdělávacích akcí v oblasti elektronické hudby, zároveň moderuje na Radiu Wave. Krom jiného stojí za aktivitami, které mapují českou ženskou hudební scénu, podporuje ženy v hudební tvorbě a snaží se zrovnoprávnit jejich postavení v oboru. „Hudební vzdělávání v oblasti elektronické hudby je u nás hodně zanedbané. Představy o tom, co je hudba, jsou u nás také předpotopní, o hudbě 20. století se tady moc nemluví,” popisuje situaci Mary C. Proto také před několika lety s Martinem Tvrdým aka Bonusem založili platformu Kreaton. V současnosti věnuje Mary C hodně času iniciativě či spolku jménem Zvuk, kde kurátoruje prostor hudebního vzdělávání.

Dříve pořádala pravidelné akce Shevening v pražském klubu Chapeau Rouge, které měly za cíl svést dohromady vždy několik umělkyň a prezentovat je jako tvůrkyně. „O umělkyních se často mluví v souvislosti s jejich vzhledem, například jako o krásných zpěvačkách, a zapomíná se na to, že jsou to tvůrkyně. Lidé je nehodnotí stejně jako muže. Cítila jsem potřebu ženy zviditelňovat. Situace se bohužel moc nelepší, takže cítím ještě větší potřebu podobné aktivity vyvíjet,” říká Čtveráčková. Současně je však podle jejích slov mladší generace méně zatížena některými stereotypy, pomáhají debaty o genderových stereotypech a zastoupení žen v umění, které do Česka přicházejí ze zahraničí.

V ambientu převládají muži

České hudební ceny. Apollo, Anděl, Vinyla. Každá z nich má své místo

Pacino  na brněnské Radio Wave Live Session

Své místo si mezi českými hudebními cenami našly v posledních letech zejména tři soutěže. Apollo, Anděl a Vinyla. Právě o těchto cenách, jejich historii i směřování a vlivu jsme si v ArtCafé povídali s jejich zástupci Pavlem Kučerou, Honzou Vedralem a Viktorem Palákem.

Do debaty svými názory a postřehy přispěly i další dvě mladé hudebnice. Barbora Polcerová aka Enchanted Lands, která byla letos vyhlášená jako Objev roku hudební cenou Vinyla, prohlásila, že na scéně, ve které se pohybuje, se cítí dost osamělá. „Má zkušenost je specifická. Hudba, kterou dělám, je ambientní, elektronická. Sama si kladu otázku, čím to je, že mi přijde ambient jako jeden z největších ‘boysclubů’. Zatímco v současné klubové hudbě se to hodně rozbíjí, tak v ambientu rozhodně stále převládají muži,” říká. Naopak písničkářka Bára Zmeková žádný pocit separace ani mužské převahy ve svém hudebním prostředí nepociťuje: „Jestli mám nějakou negativní zkušenost kvůli tomu, že jsem žena, stalo se to asi dvakrát, a bylo to extrémně nepříjemné, v rámci zvučení a podobně. Pokud k tomu dojde, snažím se nebrat si to osobně a říkám si, že je to problém toho člověka, ne můj.”

Celé ArtCafé s hudbou pozvaných umělkyň a s novinkami od labelu Constellation Records, které vybral Pavel Zelinka, si můžete poslechnout zde:

Spustit audio

Související