U Hradce Králové začala výstavba dalšího úseku dálnice D11. Kdy bude hotovo?

3. říjen 2018 10:05

Výstavba úseku dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi začala. Po dokončení tohoto a souběžně budovaného úseku Smiřice-Jaroměř by měla délka průjezdného úseku dálnice narůst o 23 kilometry. A mělo by to být relativně brzy - i když různé termíny, kdy bude dálnice hotová, se objevují průběžně už od 70. let minulého století. Stavět se začalo v roce 1978 a původně to nemělo trvat ani 10 let. 

V posledních letech se situace přeci jen posouvá a otevřených úseků přibývá, vloni zprovoznilo ŘSD úsek do Hradce Králové a dalších kilometrů by se řidiči mohli dočkat během několika let. Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO k tomu řekl: „Víte, termín je něco, co já opakuji velmi nerad. Protože se vám něco během té stavby stane a najednou ten daný termín nedodržíte. A potom vám někdo řekne, tady jste nám slíbil, že to bude a ono to není. Nicméně, za tři a půl roku bych mohlo být s těmito dvěma úseky hotovo. A ty další úseky by mohly být zahájeny tak, že bychom měli být na hranicích s Polskou republikou v letech 2024 až 2025."

Dnes se u Jaroměře začíná stavět další úsek dálnice D11. Kdy bude hotová až na polské hranice?

03447994.jpeg

Dnes krátce před polednem začne oficiálně stavba dalšího úseku dálnice D11 mezi Hradcem Králové a česko-polskou hranicí. Po jedenácté hodině položí základní kámen úseku Smiřice - Jaroměř. 

V té době už se bude podle všeho po polské straně dávno jezdit, Poláci jsou ve srovnání s českou stranou v předstihu, uvedl ministr dopravy.

Aktuálně zahájený úsek dálnice D11 bude stavět konsorcium tří firem Eurovia, Metrostav a Swietelski. A postaví ho výrazně levněji, než se původně očekávalo, říká ředitel ŘSD Jan Kroupa: „Vládní komise hodnotila vůbec dostatečnost té nabídky. Původní cena byla 5,9 miliard. Je pravda, že tam potom došlo k částečnému snížení základní hodnoty zakázky, ale na druhou stranu, finální cena, kterou zhotovitel předložil, byla na úrovni 44 procent, což je tedy cena velmi nízká."

Dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové

Ředitelství silnic a dálnic se v souvislosti s výstavbou dálnice zavázalo například k tomu, že bude stavět protihlukové stěny, zajistí výsadbu náhradní zeleně a že bude stavět tak, aby nepoškodilo krajinotvorné prvky. To byly podmínky hnutí Děti země, které proti dálnici protestovalo, nicméně ŘSD podle vyjádření ředitele Jana Kroupy připravovalo tato opatření v každém případě.

Obě strany nakonec došly ke shodě, ale ministr dopravy Dan Ťok by rád prosadil, aby v budoucnu musel být každý podobný rozklad podložen vratnou finanční kaucí: „Pokud si jsem jistý, že je v té dokumentaci něco špatně, tedy potom si musím být jistý tak, že jsem schopný za každý ten podnět dát 10, 20, nebo třeba i 50 tisíc. A když mi to nevyjde, tak o ty peníze přijdu. Je to taková jakási bariéra proti tomu, abych šmahem neřekl, že napadám všechna závazná stanoviska. A pokud se to udělá jen takto od boku, tak si myslím, že je to spíš šikanózní záležitost, než opravdová snaha chránit životní prostředí."

Ministr bude zavedení kaucí prosazovat při projednávání novely zákona 416 o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související