Nová alba, o kterých ještě uslyšíte – květen 2024

Pořad Hudba ze zapadlých vesnic vám každý měsíc přináší novinky ze scény world music a folku. V květnovém vydání uslyšíte francouzsko-mexickou skupinu Orange Blossom, kanadskou zpěvačku indického původu Kiran Ahluwalia nebo baskickou zpěvačku Verde Prato.

Nepřístupný horský terén Pyrenejí španělský autonomní region Baskicko odjakživa chránil před přílišným vpádem civilizace. Obdivuhodná je i mentalita a houževnatost s jakou si tamní lidé dokázali po staletí udržet tajemný baskický jazyk euskera a tím i svou identitu. Snad žádný z evropských národů také neprovází tolik mýtů a tradic, jejichž počátek zatím nikdo nedohlédl.  Totéž se dá vztáhnout na baskickou tradiční hudbu. Hodně energickou, s rytmy, které byste v Evropě nečekali a obsahem, zdůrazňujícím na každém kroku národní hrdost. Zpěvačka Ana Arsuaga s uměleckým jménem Verde Prato lidové nápěvy propojuje s elektronikou a zpěvem v baskičtině, což je svého druhu také nástroj a hodně se o ní proto poslední dobou mluví. Velké jméno má také elektroproducent Bronquio ze Seville, kterého z tohoto pořadu už velmi dobře. Stačí si vzpomenout na přelomové album Tercer Cielo natočené se slavnou zpěvačkou Rocío Márquez a považované za mezník moderního flamenka. S Verde Prado zatím nabídli pouze třískladbové epíčko Erromantizismoa, volně přeloženo, erotický romantimus, a dočkali se jediného: důrazné prosby, aby v tak jiskřivé a originální tvorbě pokračovali.

Fanoušci francouzských Orange Blossom to nemají lehké. Poslední nahrávku vydala skupina před deseti lety, neprovozuje vlastní web a její silnou stránkou nejsou ani sociální sítě, takže zpráva o vydání nového alba Spells From The Drunken Sirens mohla leckomu ujíst. A ty co pionýry afro-arabské elektrofusion neznají, by zase mohl zmást jak název alba, tak křiklavě barevný obal zobrazující emancipovanou orientální princeznu na oslavě mexického svátku mrtvých. To k mexickému eletroproducentovi Carlosu Roblesu Arenasovi ale tak nějak patří a když se po přestěhování do Francie před třiceti lety k Orange Blossom přidal, dal jasně na vědomí, že hudba je pro něho droga, které není nikdy dost a to samé prý platí pro její vizualizaci. Podivný obal podle něho souvisí s potřebou skupiny vyseknout poctu odvážným ženám bojujícím uprostřed patriarchátu za svou svobodu, od kterých se toho máme prý hodně co přiučit a pokud je nenecháme mluvit, bude to jen k naší škodě.

Globálně uvažující mezinárodní skupinu vždy charakterizovala elektronika, využití mnoha nástrojů a mimořádná zpěvačka. Tou současnou je syrská imigrantka Maria Hassan, která svým hlasem vynikající album výrazn poznamenala.

Minulý měsíc začaly v Indii parlamentní volby, kterých se zúčastní miliarda obyvatel a tím pádem půjde o největší volební akt v historii lidstva. Premiér Naréndra Módí nebývalou událost označil za festival demokracie a předpokládá se, že svůj mandát obhájí. Vládu coby lídr Indické lidové strany vede od roku 2014 a už dávno přestal skrývat hinduistický nacionalismus, pod čímž si představte tvrdou diskriminaci muslimského obyvatelstva a nenápadné zanášení hinduismu do státní ideologie, ačkoliv ústava Indie stojí na sekularismu. Módího kontroverzní politika má za následek mnoho demonstrací, ale hlavně náboženských střetů s tisícemi mrtvých. Světoznámá indická zpěvačka Kiran Ahluwalia žijící v Kanadě se do politiky nikdy nepletla, když se ale dozvěděla, že v lednu Módí rituálním obřadem v severoindickém posvátném městě Ajódhja otevře hinduistický chrám postavený na místě hinduistickými fanatiky stržené měšity z 16. století, na zrovna připravované album Comfort Food složila skladbu Jaane Jahan, ve které společenskou a náboženskou diskriminací muslimů a dalších menšin ostře odsoudila. „Jsme součástí jednoho národa, krvácíme stejnou červenou krev a pláčeme stejně slané slzy. Pokud v sobě nemáme lidskost, nemůžeme o sobě tvrdit, že jsme lidé,“ zpívá Kiran.

„Považuji se za světoobčanku,“ tvrdí o sobě už léta Kiran, spolupracují v minulosti s tuarežskými kytaristy, hudebníky z Mali nebo americkými bluesmany, takže by nás nemělo překvapit stylové rozkročení skladby Tera Jugg, odsuzující náboženský nacionalismus a populistickou polarizaci společnosti. „Nárůst islamofobie a antisemitismu a spojování lidí nenávidějící jiné kultury mě děsí. Chtěla bych s tím něco udělat, nemohu mlčet,“ vysvětlila Kiran, proč musela album Comfort Food natočit. Mimochodem jedno z nejlepších ve své kariéře.

Spustit audio