Letiště v Hradci Králové chystá výstavbu multifunkční haly a pyšní se zkušebnou leteckých motorů

2. únor 2024

Hradecké letiště se začalo budovat už v roce 1927. Za dob německé okupace, během druhé světové války, získalo svoji první zpevněnou vzletovou a přistávací dráhu. Mnozí si ještě vzpomínají na čilý armádní provoz, který byl na letišti do 90. let minulého století. Jak hradecké letiště slouží dnes a jaká je jeho budoucnost?

O tom všem si povídáme s ředitelem městské společnosti Letecké služby Hradec Králové a.s. Pavlem Rindem.

Pavel Rind ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Pamatujete hlučnou armádní éru letiště? Vzpomínáte na to?
Z dětství na to vzpomínám. Dnešní provoz už samozřejmě nedosahuje takového hluku jako v dobách minulých, nicméně provoz na letišti je stále rušný a čilý. Ovšem už je to jiná skladba provozu.

Čtěte také

Jak to v tom roce 1927 tenkrát v Hradci Králové začalo?
V podstatě už v roce 1925 byly první zmínky o tom, že by město chtělo nebo mělo vybudovat letiště v Hradci Králové. První budovy se začaly stavět v roce 1930, a v roce 1935 byla dokonce zavedena první dopravní linka mezi Prahou, Hradcem Králové a Moravskou Ostravou. Pak přišla okupace, válka, takové období temna. Nicméně i po válce letiště vzkvétalo, protože se zde cvičili první izraelští piloti, na letišti je stále památník k této události. Takže válku letiště přežilo a funguje dodnes. V 80. letech pak ještě proběhla výrazná rekonstrukce, takže dráha je na poměry dnešní doby stále ve velmi dobrém stavu. Možná je to trochu i tím, že tady není tak čilý provoz velkých a těžkých letadel, která by dala té dráze zabrat.

Kdy vznikla společnost Letecké služby Hradec Králové a.s.?
To bylo v roce 2007. Uvažovalo se o celé řadě věcí na letišti a vůbec o jeho směřování. Nicméně stále musíme brát v potaz, že kousek od nás je Letiště Pardubice, které, řekněme, pro ten charterový provoz, bylo od počátku lépe připravené a vybavené, i z hlediska infrastruktury. Ukázalo se, že kopírovat to, co se odehrává v Pardubicích, nemá smysl. Takže dnes hradecké letiště směřuje jinam. Jsou zde etablované firmy v oblasti výroby a údržby letadel, máme zde i moderní zkušebnu turbovrtulových motorů, což je unikum ve střední Evropě. Tedy jdeme tímto směrem. A co se týče skladby letového provozu, tak je to výcvik, rekreační létání, obchodní letecká doprava a malé cargo.

Kopírovat dění v Pardubicích nemá smysl. Hradecké letiště směřuje jinam. Jsou zde etablované firmy v oblasti výroby a údržby letadel.
Pavel Rind, ředitel společnosti Letecké služby Hradec Králové a.s.

Jaké největší letadlo kdy tady v Hradci Králové přistálo?
Největší byl Iljušin 76 na letecké přehlídce CIAF. To byl krásný projekt, doprovázený dvěma stíhačkami Suchoj 27. Věřím, že si to Hradečáci pamatují. Ukrajinské vzdušné síly tady byly dvakrát s tímto Iljušinem. A pak letadla, která provozuje Armáda České republiky. Tedy Casa, bojové vrtulníky MI-24, MI-17 atd. Ale na Iljušin rádi vzpomínáme.

Jinak jste zmínil Armádu České republiky a Casu, tady mě zase napadá akce Open Skyes for Handicap. Bude i letos?
Bude 22. června a letošní novinkou kromě toho, že se doprovodný program snažíme každoročně modifikovat a zlepšovat, tak velké díky Armádě České republiky a paní ministryni obrany, která nám poskytla na tento den i Airbus A-319. Tedy vládní stroj, kterým létá pan prezident. U nás provede jeden vyhlídkový let a pak bude dostupný na statické ukázce. Návštěvníci si budou moci prohlédnout interiér letadla.

Čtěte také

Jak tedy vypadá současný provoz na hradeckém letišti? A kdo všechno vašich služeb využívá?
V současné době je letiště certifikováno pro letadla s rozpětím křídel do 24 metrů. Jsme ale schopni přijmout i větší letadla, máme na to postupy, takže to vše funguje. A dominantní provoz jsou menší, cvičná letadla, pro přepravu nějakých 12 či 14 cestujících. Tedy byznysmeni, VIP osoby atd.

Jak vypadá zázemí letiště, protože byznysmeni jsou asi zvyklí na určitý standard služeb?
V tomto máme drobnou rezervu a v současné době je jedním z našich investičních záměrů výstavba tzv. multifunkční haly na letišti v Hradci Králové, která by měla nejen umožňovat parkování větších letadel, po kterých je čím dál tím větší poptávka, ale i doplňkové služby. Ať už jsou to kanceláře, ubytování, stravování atd. To je směr, kterým v současné době jdeme, a připravujeme k tomu projektovou dokumentaci. Je to jeden z velkých investičních záměrů, který by měl na letišti vzniknout.

Zkušebna na letecké motory je unikátní technologií a tím, jak je odhlučněná. Nikdo neví, že tam je. To je opravdu unikum.
Pavel Rind, ředitel společnosti Letecké služby Hradec Králové a.s.

Do čeho dalšího je ještě potřeba na letišti v Hradci investovat v budoucnosti?
Samozřejmě stále udržovat provozní plochy, to znamená dráhu a pohybové plochy. I v této oblasti plynou poměrně velké investice, protože i když je dráha v současné době zatěžována lehčími letadly, tak počasím a meteorologickými jevy se prostě degraduje. Takže dráhu stále udržujeme ve stavu, aby byla schopna i do budoucna přijímat tato letadla. A do budoucna bude nutné řešit i energetickou infrastrukturu letiště. Ale v této oblasti už se udělal velký pokrok, protože se povedlo schválit rozvojovou studii celého areálu letiště. Z té je patrné, jaké investice je nutné připravit. Vlastník letiště, tedy město Hradec Králové, se k tomu staví čelem, záměr letiště dále rozvíjet, tady je.

Čtěte také

Kdybychom se ještě podívali do vojenských hangárů, které na letišti stále jsou?
Hangáry stále provozujeme, udržujeme je v provozuschopném stavu. Je nám ovšem také jasné, že dalších 50 let už tady asi mezi námi nebudou. Takže připravuje nějaké revitalizace nebo náhradu za moderní hangáry. Ony mají trošičku nevýhodu ve svém půlkulatém tvaru, což znamená, že hornokřídlá letadla plně do toho prostoru nepasují, nevejdou se tam. Bylo to děláno na dolnokřídlé stíhačky. Tedy v současné době už se životnost hangárů blíží ke konci.

Ještě mi řekněte, kdo všechno využívá hradecké letiště?
Už jsme zmínili letecké firmy, které se zabývají výrobou letadel. A pak i vysoké školy, což je v současné době třeba ČVUT, která tam provozuje moderní zkušebnu turbovrtulových motorů. Budou na to navazovat další projekty, ať už jsou to hybridní paliva a pohony, syntetická paliva a pohony na vodík atd. To je také směr, kterým se ČVUT zabývá.

Čtěte také

Zmiňoval jste i unikátní zkušebna na letecké motory.
Je unikátní jednak technologií, která je odhlučněná. To znamená, dnes nikdo neví, že tam je zkušebna v provozu. Ta je opravdu tak odhlučněná, že okolí nemá ani tušení o tom, že se tam něco takového provozuje. To je opravdu unikum.

Když už jsme zvali na akci Open Skyes for Handicap, tak pozveme ještě na Legendy nebes, což je další krásná akce.
Loni byl první ročník, letos bude druhý. Už se plánuje a vše se chystá. Věřím, že počasí k nám bude k přívětivější než minulý rok. Byl to celý propršený víkend. Letos se akce připravuje na 2. až 3. srpna. Budeme těšit na všechny fanoušky letadel a letectví na letiště v Hradci Králové.

Pavel Rind ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Ředitel městské společnosti Letecké služby Hradec Králové a.s. Pavel Rind byl dnes naším hostem.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související