Změny pravidel při hlášení dopravní nehody. Kdy je dobré volat policii a záchranku? Poradíme vám

22. květen 2025

Dopravní nehody jsou tématem dnešní naší radioporadny. Jak řešit havárii za předpokladu, že nedošlo k žádnému zranění, není potřeba volat záchrannou službu, někdy není potřeba volat ani policii? Vše probereme s finančním poradcem Radimem Frolíkem. 

Čtěte také

Začněme tím, kdy při dopravní nehodě volat policii a kdy naopak volat nemusíme?
Určitě je potřeba volat policii a zejména i záchranku, když dojde k nějakému poškození zdraví. Já říkám, že hrdinové přežívají jen ve filmech, protože, v realitě tomu tak mnohdy není. Tedy i když se třeba jen trošku uhodíte do hlavy nebo jste otřeseni, záchranku i policii zavolejte. Protože znám příběhy, kdy se někdo jen lehce uhodil do hlavy a skončilo to fatálně, protože došlo ke krvácení do mozku.

Tedy to je určitě dobré mít vždy na paměti. Dalším důvodem, kdy je dobré policii volat, když poškodíte majetek třetí osoby. To je někdo, kdo tam při samotné nehodě nebyl. Většinou je to buď majitel vozovky, to znamená, když poškodíte svodidla, lampu, nějaké označení, případně můžete někomu rozbít plot. Pak je potřeba zavolat policii, aby se vše sepsalo.

Čtěte také

Aby se mohl onen další poškozený nějakým způsobem odškodnit z vašeho povinného ručení. Další důvod proč volat policii, ten je trošku nepříjemný, když se nejste schopni domluvit na tom, kdo škodu způsobil, kdo za nehodu může. Pak je dobré tam mít někoho, kdo vás rozsoudí.

Protože většinou, když se nedomluvíte na tom, kdo škodu způsobil nebo nezpůsobil, tak pojišťovna přistoupí k tomu, že plní oběma stranám jen 50 procenty. A potom čtvrtý důvod je, když nejste schopni obnovit provoz na komunikaci. Tedy pokud auto zůstane třeba nepojízdné a potřebujete odtah.

Nebo zůstanou na vozovce vyteklé pohonné hmoty nebo olej a je potřeba, aby někdo dal tu uvozovku do pořádku.

Čtěte také

Když dojde k nějakému ťukanci, i když škoda může být malá, občas vzniká velký konflikt. Tam je nějaký limit, kdy volat policii. Ale musíme odhadnout škodu. Což může být složité.
Je to těžké, myslím si, i pro zkušené řidiče. Protože dnes se ty škody vyčíslují velice špatně. I třeba jen vyměnit rozbité světlo u auta může vyjít klidně na 30 nebo 40 tisíc, pokud máte novější vůz. Potom jsou tam náklady na opravu, někdo si s tím musí dát práci a nad limit 200 000 se dokážeme přehoupnout docela rychle.

To znamená, pokud máte novější vůz, nebo si nejste úplně jistí odhadem škody, tak bych doporučoval policii zavolat v každém případě. Protože vás za to nečeká žádný postih, ani pokuta

Pokud se dohodneme, že jsme limit nepřevýšili, je to tedy nižší škoda, pak je potřeba pro pojišťovnu vyplnit formuláře. Dříve jsme vozili v autě papírový, ten asi stále můžeme použít, ale dá se to udělat také online.
Je to tak. Ona webová aplikace by ale měla být v platnosti a ve funkčnosti od 1. července. Když jsem si dělal rešerši na dnešek, tak jsem se snažil tu aplikaci najít, ale ještě bohužel není k dispozici. Tedy onen limit 200 000 korun i ta aplikace by měly být dostupné od 1. července.

Radim Frolík ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou radioporadnu s finančním poradcem Radimem Frolíkem týkající se problematiky změn pravidel při hlášení dopravní nehody si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio
    • 80 let s vámi
      Hradecké minuty

    Mohlo by vás zajímat