Změny práv i povinností kupujících a obchodníků pohledem spotřebitelského rádce Josefa Černého

16. leden 2023

Od 6. ledna 2023 začala platit novela Občanského zákoníku a Zákona na ochranu spotřebitele. A protože přináší mnoho změn týkajících se, jak práv, tak povinností spotřebitelů a obchodníků, tak alespoň některé z novinek probereme se spotřebitelským rádcem Josefem Černým.

Začneme se smlouvami po telefonu, protože to bylo vždy velké úskalí. Stačilo říct něco odsouhlasit a už nám potom mohly nastat potíže. Jaké to je teď?
Smlouvy uzavřené po telefonu opravdu způsobovaly dost problém. Zpravidla bylo voláno seniorům, a ti byli překvapeni, zvedli telefon, někdo na ně vychrlil nějakou nabídku a vmanipuloval je do slovíčka ano. Ale bohužel ti lidé často naletěli. Tak tohle už teď nehrozí.

Podomní prodejci jsou a budou. A vždy si najdou nějakou komoditu, se kterou budou lidi obcházet. Osloví vás třeba i na ulici.
Josef Černý, spotřebitelský rádce

Nestačí říct ano a nelze dokonce ani smlouvu uzavřít během telefonního hovoru. Prodávající nebo ten, kdo službu či zboží nabízí, musí tomu potencionálnímu kupci ještě onu nabídku poslat písemnou formou. A teprve, až ji kupující podepíše, tak je smlouva platná. Čili zájemce o koupi má teď možnost si nabídku doma v klidu přečíst a rozmyslet se, jestli smlouvu uzavře nebo ne.

Potom jsou tu návody k obsluze. Stále platí, že ke zboží bychom měli dostat návod v češtině?

Čtěte také

Návod bychom samozřejmě měli dostat jen k výrobku, který to vyžaduje. Tedy třeba k žárovce ho dostat nemusíme. U středně složitých výrobků, které vyžadují sestavení, nějaké poličky a tak podobně, stačí jako návod obrázky, piktogramy.

A pak jsou výrobky složitější, zpravidla nějaká elektronika, kde zákon požadoval návod v českém jazyce a v písemné podobě. Nyní může být na cédéčku. A pokud někdo nemá možnost si to cédéčko doma přehrát, tak si může písemný návod vyžádat. Neplatí ale sdělení prodejce, to si stáhněte na našich internetových stránkách.

Pojďme na smlouvy na předváděcích akcích, nebo když nám přijde někdo s nějakou nabídkou domů. Jsou populární různé spořiče vody, měřiče energií, bezpečnostní zámky a podobně.
Podomní prodejci jsou a budou. A vždy si najdou nějakou komoditu, se kterou budou lidi obcházet. A není to jen doma, je to podle zákona kupní smlouva uzavřená mimo prostory obvyklého podnikání, to znamená, i když nás osloví třeba někdo na ulici.

Čtěte také

Tady je podstatná změna, protože dříve jsme mohli odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodů. Dnes to je protaženo na 30 dnů, což je změna dost výrazná pro toho kupujícího, ale je tady podmínka, abychom měli na toho prodávajícího nebo obchodního zástupce, platný kontakt.

Protože oni mnohdy nechali nějaké telefonní číslo, na které nebylo možné se dovolat. Nebo fakturu s falešnou adresou, čili nebylo možno kupní smlouvu zrušit do 14 dnů, ani dřív ani později. Protože prodejce jakoby neexistoval. Tedy je potřeba si vyžádat platný telefon, který si můžeme ověřit hned na místě, že na něj zkusíme zavolat.

A samozřejmě písemnou smlouvu v ruce, abychom se měli čím prokázat. Pokud nemáme v ruce nic písemného, tak těžko budeme od něčeho odstupovat.

Celou spotřebitelskou poradnu s Josefem Černým si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související