Železniční muzeum Výtopna Jaroměř už teď pro vás chystá v letošní turistické sezóně několik novinek
Turistická sezóna je sice pro Železniční muzeum Výtopna Jaroměř ještě daleko, začíná až v dubnu, přesto už mají jeho pracovníci plné ruce práce. Začali totiž prostory a exponáty připravovat pro první návštěvníky. Je potřeba natírat, uklízet, kontrolovat exponáty a také připravovat novinky.
Zajímalo nás, co všechno se za vraty muzea v těchto dnech děje. „Vagónek jede, ale musíme ho tlačit prstem. Mašinka je v servisu,“ říká s úsměvem vedoucí Železničního muzea Výtopna Jaroměř Bohuslav Škoda.
Čtěte také
Stojíme nad takovám zmenšeným panelem. Kdybychom vešli za vedlejší dveře, tak uvidíme obrovskou halu plnou skutečných mašin.
Co vlastně obnáší taková příprava na turistickou sezónu? Není to brzy? „Pro nás tedy brzy není. Při návštěvě 11 tisíc lidí za rok je prostě nutné některé věci zrenovovat. Tak se pojďte podívat na mašinky.“
„Tady máme například z těch nových věcí ojnice na štokr. Což je z parní lokomotivy, kterou jsme k nám přivezli před několika měsíci. Podařilo se nám z jiného stroje sehnat náhradní díly.“
Připomíná to veliké traverzy, dlouhé čtyři až pět metrů. „Je to tak. Tato nákladní lokomotiva byla hodně výkonná a tahle ojnice vlastně přenáší sílu parního stroje na hnanou nápravu, takže to je jeden z nejdůležitějších komponentů parního stroje vůbec.“
Čtěte také
„Podstatné je, že tohle prostě už jen tak neseženete. Muselo by se to nechat vyrobit v kovárně, ale to by bylo nepředstavitelně drahé.“
Jsme na místech, kde je spousta železa a kovu. A to asi především představuje ona velká část péče. „Vše jsou nějaké konstrukce či železné prvky. V současné době je to venku, ale například natíráme zauhlovací jeřáb.“
„Podařilo se nám naši sbírku a expozici rozšířit o historický zauhlovací jeřáb. Ten by měl symbolizovat původní technologii, která tady sloužila k údržbě a provozu parních lokomotiv.“
Čtěte také
Teď jsme vyšli ven. „Tady máme kolejový jeřáb, což je pořádný kolos. Ten měl výhodu v tom, že jezdil po kolejích a mohl se přemisťovat. Stojíme na místě, kde jsme našli základy původního zauhlovacího jeřábu.“
„Tady stála věž, vozík se zvedl jeřábem nad lokomotivu, překlopil se a uhlí se vysypalo do uhláku. Nový jeřáb, který jsme získali, bude stát asi o deset metrů vedle, aby byl v expozici s parní lokomotivou štokr.“
Související
-
Do století páry vás ochotně zaveze parta nadšenců v úžasném Železničním muzeu Výtopna Jaroměř
Dnes vám dáme jeden dobrý prázdninový tip, třeba na pěkný rodinný výlet do Jaroměře, kde je úžasné Železniční muzeum Výtopna Jaroměř. Tam se asi bude líbit hlavně klukům.
-
Co se děje za zavřenými vraty železničního muzea v Jaroměři? Právě se kompletně renovují dýmníky
Pracovníci Železničního muzea Výtopna Jaroměř mají spoustu práce i na podzim. Udržují historické vlaky jak na venkovních kolejištích, tak především uvnitř samotné výtopny.
-
Parta nadšenců v Jaroměři zachraňuje historické vlaky a provozuje železniční muzeum
Většina činnosti nadšenců v Jaroměři stojí na dobrovolnících, kteří se nebojí žádné práce a dokážou si poradit s řadou řemesel. To je Železniční muzeum Výtopna Jaroměř.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
OVĚŘOVNA: Výbuch munice na Ukrajině jako druhý Černobyl, lže e-mail. ‚Nehorázná blbost,‘ říká Drábová
-
Úředníci řeší, jak potrestat senátora Nwelatiho z ODS. Podle expertů by mohl dostat až tři roky natvrdo
-
Na VŠE nastoupili první studenti, kteří nebudou psát ‚bakalářku‘. Čeká je více praxe a tvorba projektů
-
Strávím zbytek svých dnů ve vězení a zemřu tady, napsal si Navalnyj ve vězení do deníku už v roce 2022