Železniční muzeum Výtopna Jaroměř chystá místo pro nový vzácný exponát. A připravuje další změny

1. březen 2020 08:18

Železničáři ve Výtopně v Jaroměři v těchto dnech připravují nové expozice. Muzeu se totiž podařilo sehnat vzácný exponát, proto pro něj musí připravit místo. S tím souvisí přesun doposud vystavených drobných předmětů, ale také velkých lokomotiv. A nejen to, změny budou i těsně pod střechou. 

Ocitli jsme se v ohromné hale, doslova uvnitř výtopny.
„Hlavní část expozice je vlastně samotná výtopna," vysvětluje předseda spolku Výtopna Jaroměř Bohuslav Škoda.

Železniční muzeum Výtopny Jaroměř, informace, nostalgické jízdy a novinky

A ten hned doplňuje.
„Tomuto prostoru se říkalo rotunda. Protože budova je postavena na kruhové výseči, kde středem onoho kruhu je točna, na kterém se otáčely parní lokomotivy, aby do výtopny mohly zajet. Uvnitř je hala, kde je osm stání. Takže tady stálo osm parních lokomotiv."

V Jaroměři je pořádně velká výtopna

„Je to jedna z těch větších výtopen. Naši předci tady měli naplánovalo ještě dalších 11 krytých stání, ovšem to už se potom nikdy nepostavilo."

Čtěte také

Název výtopna znamená, že zde docházelo k vyhřívání oněch parních, železných krásek.

„Nad každou kolejí je jeden dýmník, tedy máme jich u nás osm. A my je nyní postupně obnovujeme. Protože se zde dochovaly tři relativně kompletní. Sehnaly jsme ještě dva náhradní, tedy je postavíme. Musíme ještě nějakým legálním způsobem získat další tři, abychom mohli výtopnu kompletně ozdobit osmi dýmníky. Což jsou komíny, které procházely střechou a parní lokomotiva, když byla ve výtopně, tak stála pod oním dýmníkem a kouřila komínem ven."

Dostáváme se k novinkám, které se ve výtopně chystají

„Ano, to jsou jednak dýmníky. Střecha je již opravená, takže celá výtopna může nyní sloužit jako muzejní expozice," usmívá se Bohuslav Škoda.

Železničáři ve Výtopně v Jaroměři připravují nové expozice

„Ale chystáme ještě jednu takovou větší záležitost. Je to ovšem otázka peněz. České dráhy některá sbírková vozidla nabídly k prodeji. A nám se podařilo vysoutěžit lokomotivu z roku 1947 vybavenou šnekovým mechanickým přikladačem typu Standard Stoker, díky kterému získala přezdívku Štokr."

Čtěte také

„Jeden takový "štokr" byl poslední parní provozní lokomotivou v roce 1981 tady v Jaroměři. Tedy pro nás je to důležitá lokomotiva, která má k Jaroměři nějaký vztah. V současné době tedy zajišťujeme financování tohoto projektu. Pořádáme sbírku na nákup, přepravu a opravu lokomotivy do vystavovatelného stavu. A čekáme, jestli se Královéhradecký kraj rozhodne naši aktivitu podpořit nějakou dotací," doplňuje Bohuslav Škoda.

Oficiální turistická sezóna začíná v muzeu Výtopna Jaroměř na začátku května. Otevřeno bude ovšem už od Velikonoc.

autoři: Jana Házová , baj
Spustit audio

Související