Železniční muzeum v Jaroměři má další parní lokomotivu
Sbírka železničního muzea v Jaroměři na Náchodsku se rozrostla o další parní lokomotivu, takzvaný čtyřkolák z roku 1919. Stroj jako neprovozní exponát doplnil sbírku lokomotiv z období Rakouska-Uherska. ČTK to řekl Vladimír Ujec z železničního muzea. Lokomotiva, která je jedním ze dvou zachovalých kusů v Evropě, jezdila ve 20. letech minulého století u rakouských státních drah, kde na náročné trati přes Arlberg vozila těžké rychlíky. V letech 1938 až 1951 ji provozovala soukromá dráha Štýrský Hradec-Köflach. Maximální rychlost stroje činila 60 kilometrů v hodině. "Ve své době se stala chloubou pro svoji výkonnost, účelnost a estetiku," poznamenal Ujec.
Po vyřazení z provozu se 69 tun vážící "čtyřkolák" stal exponátem železničního muzea ve Vídni. Do Československa se dostal v roce 1969 výměnou za jinou lokomotivu. Stroj je majetkem Národního technického muzea a dosud byl deponován ve výtopně Benešov a prezentován na akcích v Posázaví.
V jaroměřském muzeu mohou lidé vidět celkem 12 lokomotiv, z toho devět je parních, dvě motorové a jedna akumulátorová. Prohlédnou si i dvě drezíny a řadu historických vagonů. Jediným funkčním parním strojem ve sbírce je od letošního května lokomotiva přezdívaná Velký býček z roku 1937. Muzeum nyní pracuje na opravě parní lokomotivy Conrad Vorlauf z roku 1873, která by se do provozu mohla dostat za dva až tři roky.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Spor o windfall tax. ‚Nemanipulujte, nelžete,‘ říká ekonom Hampl akcionáři ČEZ. Ten chce žalovat stát
-
Ruská agrese na Ukrajině přispěla k podpoře EU, ukazují data. Ekonomické důsledky ji ale opět sráží
-
Policie zadržela spolupracovníka lídra kandidátky AfD pro eurovolby. Měl předávat informace Číně
-
‚Odvolání obžalovaného se zamítá.‘ Jak to vypadalo u soudu s Dominikem Ferim