Zbořte park, postavte parkoviště, skandovali lidé v Hradci Králové

4. duben 2012

Od okamžiku, kdy si média všimla nápadu jisté občanské iniciativy v Hradci Králové, která chce omezit zelené plochy ve městě a místo nich vybudovat parkoviště, se ptají, zda to je vtip nebo vážně míněná výzva. Mluvčí této iniciativy Ondřej Česák ale řekl, že Jiráskovy sady na soutoku Labe a Orlice jsou zbytečně rozlehlé a nevyužité, a přitom by tam šlo krásně parkovat. A dnes také v Hradci asi stovka demonstrantů skandovala: "Zbořte park, postavte parkoviště". S vykácením stromů to ale organizátoři akce nemysleli až tak vážně.

„Budoucí generace, co budou v Hradci žít, budou potřebovat parkovat. Určitě se nechtějí spoléhat jen na parkovací místa, nechtějí s sebou tahat tuny drobných. Chtějí mít jistotu, že když přijedou do centra Hradce, aspoň tady zadarmo zaparkují.“

To jsou slova Ondřeje Česáka z iniciativy Místo parku parkoviště. Ta požaduje přebudování parku s mnohaletou tradicí na parkovací plochu.

Svůj protest prý myslí vážně. „O recesi rozhodně nejde, nechtěli bychom o tom nějak vtipkovat.“

Skutečnost je ale jiná. Těmito absurdními požadavky chtěli protestující upozornit na léta trvající problémy s parkovacím systémem v Hradci Králové. Parkovné je ve městě letitou bolestí – inkasuje ho totiž soukromá firma.

Před komunálními volbami v roce 2010 tak bylo tématem číslo jedna. Změny sice přišly, ale lidé jsou dál nespokojení.

„Vím, že je s tím strašná nespokojenost, protože všechno je zpoplatněné a v podstatě není kde parkovat.“
„Všude je to za korunky.“
„Mně by ani nevadila výše parkovného, jako to, že ty peníze jdou soukromé firmě, a ne městu,“ uvádějí obyvatelé města.

A jaké byly změny? Loni v září se v Hradci sjednotily tarify v jednotlivých zónách. To ve většině případů znamenalo zlevnění. Hlavně v centru - na Velkém náměstí, kde hodina stojí 30 korun, tedy o 20 méně než dříve.

Demonstrace iniciativy Místo parku parkoviště v Hradci Králové

Někde ale parkovné podražilo, a to hlavně v okolí parkovacího domu Katschnerka. Důvod? Přilákat více parkujících.

Opozice v královéhradeckém zastupitelstvu ale navrhuje další změny. Podle Terezy Niklíčkové z ČSSD lidé chtějí víc bezplatných míst, hlavně pro krátkodobé stání.

„Na základě toho jsem vznesla na zastupitelstvu podnět, aby se rada města zabývala značkami, které umožňují krátkodobé stání před institucemi, jako jsou školy, úřady, terminál a podobně.“

Hradecká koalice ale tvrdí, že bezplatně se u škol a podobných institucí zastavit dá. Změny v systému parkování mají prý i nadále pokračovat.

autoři: mta , ova
Spustit audio