Zápisník zmizelého - století inspirace tajemným textem o erotickém okouzlení přerůstajícím v lásku

12. říjen 2019

V Galerii výtvarného umění v jízdárně náchodského zámku je k vidění výstava, která potěší a překvapí nejen milovníky výtvarného umění, ale také poezie a hudby. Básnická skladba o erotické fascinaci přerůstající v zakázanou lásku Zápisník zmizelého se stala v průběhu století inspirací mnoha umělcům. Redaktorku Romanu Pacákovou výstavou provedl její autor David Chaloupka. 

Téměř všechna vydání slavného baladického textu Zápisník zmizelého, vytvořená za sto let, často s původními grafickými přílohami významných českých výtvarníků 20. století, můžete v Galerii výtvarného umění v Náchodě obdivovat až do 10. listopadu 2019.

Čtěte také

Uvidíte tam bibliofilské tisky (např. s původními grafickými příloha Josefa Hodka, Jiřího Vláčila, Bohdana Laciny, Václava Pokorného, Aleny Antonové, Daniely Benešové, Miloslava Lhotského ad.) i zásadní stejnojmenné grafické album Karla Demela.

Dominantou výstavy je velkoformátový gobelín Antonína Kybala. Na výstavě najdete také vydané partitury, gramofonové nahrávky i výběr dokumentů ke scénickým provedením písňového cyklu Zápisníku zmizelého Leoše Janáčka.

Magický baladický text Zápisník zmizelého se objevil roku 1916 a teprve po osmdesáti letech byl definitivně identifikován jeho autor - významný literát Ozef (Josef) Kalda (1871-1921).

Zápisník zmizelého
Když byla v Lidových novinách ve dvojím pokračování (v rubrice fejetonů) 14. a 16. května 1916 publikována anonymní básnická skladba Z péra samoukova, nikdo netušil, že půjde o jednu z největších mystifikací české literatury všech dob. V poznámce redakce bylo tehdy uvedeno: V pohorské vesnici východní Moravy zmizel před časem z domova tajemným způsobem J. D., spořádaný a přičinlivý mladík, jediná naděje rodičů. Soudilo se zprvu na neštěstí nebo zločin; fantasii lidské bylo ponecháno volné pole. Teprve za několik dní nalezen byl v komůrce zápisník, jenž odhalil tajemství zmizelého. Obsahoval několik drobných básniček, o nichž nikdo zprvu netušil, že podávají klíč k tajemné záhadě. Domácí se domnívali, že jsou to pouhé opisy národních a vojenských písniček, jak si je mladí chasníci zapisují, a nevěnovali jim tudíž pozornosti. Teprve soudní pátrání vyneslo pravý obsah na povrch. Pro dojemný a upřímný tón zasluhují, by byly urvány prachu soudních aktů.

Zápisník zmizelého v pouhých 228 verších tvoří baladu s netragickým koncem. Mladík Janíček propadne erotickému kouzlu cikánky Zefky natolik, že opouští rodiče, sestru i rodný kraj. Na konci odchází se Zefkou, která mu porodila syna, do daleka a nejistoty, tam, kam ho jeho osud přivede.

Zápisník zmizelého - století výtvarné inspirace tajemným textem v náchodské galerii

Skladba vyniká vroucností a citovou naléhavostí, zvláště je působivá erotická nota, se kterou je zaznamenána mužova touha. Erotická rovina textu přes veškerou cudnost slova má sílu až eruptivní a čtenář si postupně uvědomuje nezadržitelnost událostí, které spalující vášeň přináší. Ve skladbě dominuje epická a milostná poloha, a jen zlomek veršů obsahuje přírodní reflexe.

Čtěte také

Text získal nečekanou popularitu po zhudebnění Leošem Janáčkem, kterého básnická skladba záhy po otištění hluboce zaujala. Leoš Janáček v letech 1917-1919 zkomponoval originální vokální útvar na pomezí písňového cyklu a kantáty. Premiéra Janáčkova Zápisníku zmizelého se konala 18. dubna 1921 v brněnské Redutě. Vynikající skladba pro tenor (Janíček), alt (Zefka), tři ženské hlasy a klavír, se rychle rozšířila mezi široký okruh posluchačů.

Již první výtvarný doprovod prokázal, že zhudebněný text Zápisníku zmizelého nese v sobě vizuální výzvu pro výtvarníky.

Zápisník zmizelého - století výtvarné inspirace tajemným textem v náchodské galerii

Janáčkovo zhudebnění inspirovalo například vynikajícího grafika Karla Demela (nar. 1942) k vytvoření grafického alba šesti kombinovaných barevných technik na námět Zápisníku zmizelého. Jeho grafiky vynikají snivostí a výrazně se orientují na poetiku snu a obrazů erotické halucinace.

Čtěte také

Vznikla i mnohá volná umělecká díla pouze inspirovaná Zápisníkem zmizelého bez přímé citace textu. Mezi nimi vyniká monumentální gobelín Antonína Kybala (1901-1971), barevně velkorysé zpracování prvotního momentu mužské fascinace ženským tělem. Vlněný gobelín, realizovaný v textilních dílnách Ústředí uměleckých řemesel ve Valašském Meziříčí roku 1960, nese všechny znaky jeho vyzrálé tvorby.

Jedno celé století už Zápisník zmizelého inspiruje hudebníky, výtvarníky, režiséry, filmaře a další umělce, kteří vytvářejí nové podoby tohoto díla. A je zcela zřejmé, že text i Janáčkovu kompozici objeví další generace tvůrců.

autoři: Romana Joudalová , baj
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.