Vždy ve střehu! Doporučení odborníků při nákupech přes internet: Než klikneš, vše dobře zkontroluj
Předvánoční radioporadna o nákupech přes internet a o rizicích, která na nás mohou číhat. Naším hostem je Veronika Obrovská, sociální pracovnice z Občanské poradny v Hradci Králové. Teď je přesně doba, kdy je v plném proudu nakupování přes internet. Všichni se snaží, aby jim ještě balíčky stihli přijít do Vánoc.
Takže pojďme začít obecným výběrem e-shopu. Jak si webové stránky prověřit, když nás zaujme nějaké zboží z internetového obchodu?
Prověřování e-shopu je určitě dobrý nápad. Dnes je takových e-shopů na internetu spousta a často nabízí stejné zboží. Takže bych určitě doporučila, že když to není nějaký již ověřený e-shop, zkusit si ho zkontrolovat například v rámci České obchodní inspekce, která vede seznam rizikových obchodů.
Případně i různé spotřebitelské asociace mají seznamy a doporučení, kde bezpečně nakupovat a komu se raději vyhnout. Případně můžeme využívat recenze zákazníků na internetu. Ale tady bych upozornila, že tyto recenze mohou být nějakým způsobem zmanipulované. Nejlepší recenze je určitě doporučení od někoho, koho dobře známe.
I českých, ale i zahraničních e-shopů, vždy zkontrolujte, jestli je správná doména. To znamená, není tam změněné nějaké písmenko.
Mgr. Veronika Obrovská, sociální pracovnice z Občanské poradny v Hradci Králové
A pokud to bude zahraniční e-shop, co bychom si tam měli zkontrolovat?
Doporučila bych, ale to určitě i u českých e-shopů, protože nejen ty zahraniční mohou mít nějaké vady, zkontrolovat, jestli je správná doména. To znamená, není tam změněné nějaké písmenko. Dnes už v rámci umělých technologií je to stále dokonalejší a dokonalejší, může to být stránka, kterou známe, už jsme tam někdy nakupovali, klikneme na stránku, která vypadá podobně. Tedy určitě si zkontrolovat, jestli jsou produkty řazeny tak, jak mají být. A také bych se zaměřila na cenu.
Čtěte také
Co dělat, pokud budeme potřebovat některé zboží vrátit nebo reklamovat?
Najděte si vždy na těch internetových stránkách Všeobecné obchodní podmínky, ve kterých se dozvíte veškeré informace, které bychom mohli potřebovat v případě, kdyby se něco stalo. To znamená, jak adresa, tak ale i IČO daného obchodníka. To také souvisí s ověřováním.
Tyto informace jsou ale většinou nahuštěné malými písmeny, takže se nikomu do jejich čtení moc nechce. To je možná i trošku záměr.
Dalo by se říci, že když je obchodník označen, to znamená, má tam uvedeno i své IČO, tak už nemusí ten zákazník pročítat úplně vše. Je jasné, že nikomu se do toho nechce. Ale je dobré hledat základní informace, označení, adresu, případně nějaký kontakt. Také by tam měla být možnost odstoupení od nákupu, reklamace, jestli jsou tam přiloženy nějaké formuláře, to už je určitě bonus od toho obchodníka.
Nic vám nebrání podívat se i na jiné e-shopy a zkontrolovat si cenu. Pokud se hodně liší, tak už by nám měl svítit v hlavě nějaký vykřičník.
Mgr. Veronika Obrovská, sociální pracovnice z Občanské poradny v Hradci Králové
Pojďme na ceny. To je poměrně novější záležitost, e-shopy lákají na slevy. Jak by měly být správně označeny a jaké údaje tam musí být uvedeny?
Obchodníci mají v tuhle chvíli povinnost označovat slevu. A uvádět běžnou cenu za posledních 30 dní. I když i tady mohou být nějaké chytáky, protože obchodníci se často snaží udávat ne správnou cenu za těch 30 dní, ale je tam nějaká běžná cena. Takže na webových stránkách kontrolovat i údaje označené malým červeným či žlutým písmem.
Čtěte také
A nic vám nebrání podívat se i na jiné e-shopy a zkontrolovat si cenu tam. Protože kdybychom našli například nějaký produkt, který bude stát 5000 Kč a na jiném e-shopu jen 2000, tak už by nám měl svítit v hlavě nějaký vykřičník. Kouknout a porovnat s jinými e-shopy.
Jak platit na e-shopu? Buď dobírkou, bankovním převodem nebo platební kartou. Co je z vašeho pohledu nejbezpečnější?
Zákazníci by určitě měli být ve střehu vždy. Každopádně platba kartou znamená, že zadáváme někam osobní údaje své platební karty. Takže si určitě ověřit ten konkrétní e-shop, protože jsou to přeci jen informace, které mohou být lehce zneužitelné. A to zejména v momentě, kdy zadáme více údajů, než by bylo nutné. Určitě bych nikam nezadávala svá hesla.
V rámci bankovnictví je dnes platba přes internet standard, takže se dá, i když se něco nepovede, ta situace řešit. Ale určitě bych byla ostražitá. Co se týče platby na dobírku, je to jedna z variant, kdy zboží dojde a my jej teprve potom zaplatíme.
Co se týče takového rychlého placení, na to bych si dala pozor. Především bych si vždy ověřovala, kam ukládám své údaje, zejména na internetu.
Celou radioporadnu týkající se bezpečného nakupování po internetu s Veronikou Obrovskou, sociální pracovnicí z Občanské poradny v Hradci Králové, si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Výrobek koupený přes internet můžete do 14 dnů vrátit bez udání důvodů. Jak se tato lhůta počítá
Podle množství dotazů kolem nákupu přes internet stále panují určité nejasnosti ve lhůtách, reklamacích a možnostech vyzkoušet si výrobek.
-
Základní rada při nákupu přes e-shop: nedělejte nic ve spěchu, ověřte si, komu chcete dát své peníze
Spotřebitelsky laděná radioporadna. Naším hostem je Mgr. Richard Gach, právník inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj.
-
Jak děti vzdělávat v oblasti financí, používat platební kartu či internetové bankovnictví? Kapesným!
Hostem naší dnešní radioporadny je Miroslav Zborovský, finanční ombudsman klientů skupiny Home Credit. Jako téma jsme dnes zvolili kapesné pro děti.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.