Všechno, co jste kdy chtěli vědět o datových schránkách (ale báli jste se zeptat). Poradíme vám!

29. březen 2023

Datové schránky jsou poměrně nové. Je to pro občany velká komplikace? Co se nejvíce řeší, s čím si lidé neví rady? Mgr. Romana Barešová, zástupkyně ředitele Finančního úřadu pro Královéhradecký kraj, hovoří v naší radioporadně na téma: datové schránky.

K aktivaci dojde automaticky a povinnost takto komunikovat se státem tam je. Datové schránky, které jsou zřízené ze zákona, nelze zrušit.
Mgr. Romana Barešová, zástupkyně ředitele Finančního úřadu pro Královéhradecký kraj

Datové schránky nejsou sice úplně žhavá novinka, ale co tedy platí nového od 1. ledna letošního roku?
Datové schránky v České republice existují už od roku 2009. Samozřejmě občané si je mohli zřizovat dobrovolně, povinné byly jen pro notáře, daňové poradce a podobně. Ale novinkou od letošního roku je, že stát zřídil ze zákona datové schránky všem podnikajícím osobám, jak fyzickým, tak právnickým, které jsou zapsané v různých rejstřících.

Čtěte také

To znamená podnikatelé, kteří vykonávají samostatnou výdělečnou činnost od 1. 1. mají zřízené datové schránky. Teď opravdu musí komunikovat přes datovou schránku. Doručovala bych se do datové schránky přihlásit, zpřístupnit si ji.

Protože datová schránka, pokud se sám podnikatel do ní nepřihlásí, tak 15 dní od doby, kdy obdrží obálkou od ministerstva vnitra přístupové údaje, se sama zaktivní. To znamená, že to není jen impuls přihlášením oné osoby, ale dojde prostě k aktivaci a povinnost takto komunikovat se státem tam skutečně je. Datové schránky, které jsou zřízené ze zákona, nelze zrušit.

Obecně, pokud by člověk datovou schránku nevyužíval, nepřihlásil se do ní, nečetl si zprávy, které mu tam chodí, jsou za to nějaké sankce?

Čtěte také

Sankce za to vyloženě nejsou, ale je zde riziko, že stát samozřejmě bude s lidmi komunikovat prostřednictvím těchto datových schránek, takže nejen, že podnikatel má povinnost zasílat formulářová podání státním orgánům, jako třeba Finančnímu úřadu, ale veškeré státní orgány budou místo doporučených psaní s modrým pruhem zasílat dokumenty do datové schránky.

A může dojít k tomu, pokud se do té datové schránky čas od času nepodíváte, nebo si neuděláte upozornění na e-mail, tak se nemusíte ani dozvědět, že vám tam případně došla nějaká pokuta a podobně. A to může to mít pak další konsekvence.

Je tam nějaký archiv, ve kterém pak můžeme listovat, ukládají se tam ty zprávy?
Datová schránka je aktivní 90 dní. Poté doporučujeme, aby si člověk ty údaje archivoval, protože po těch 90 dnech to zmizí. Tedy je tam jakýsi archiv, ale člověk se musí trošku o svou datovou schránku starat.

Celou radioporadnu s Mgr. Romanou Barešovou o datových schránkách si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související