Vojslavický most má dvě patra. Jen z dolního si legálně prohlédnete přehradu Želivka

25. březen 2020

Kdo občas jezdí po dálnici D1 mezi Brnem a Prahou, určitě se na jejím 73. kilometru rád podívá z mostu na velkou vodní nádrž Želivku ukrytou v lesích. Most se jmenuje Vojslavický. A z dálnice určitě neuvidíte, že je dvoupatrový. Mezi stavbou dolního a horního patra je navíc třicetiletá pauza.

Vojslavický dvojmost patří mezi technické unikáty a kulturní památky. Začal vznikat už ve 40. letech minulého století jako součást dálnice. Stavbu ale zastavila druhá světová válka. Po ní pokračovala jen do roku 1949. „Chybělo zabetonovat asi čtyři metry dálnice,“ říká pamětník z nedalekých Vojslavic, který už jako malý kluk stavbu mostu sledoval.

V 60. letech minulého století začala houstnout doprava a stavba dálnice zase začala být žhavým tématem. Normy, které stačily před válkou, ale nevyhovovaly. Šlo zejména o sklon vozovky směrem k mostu. Tehdejší stavitelé to vyřešili po svém. Původní most byl dokončený a nad ním vzniklo o 12 metrů výš další patro. Spojení po starém mostě bylo totiž také potřeba. „Vybudovala se po něm spojnice na Hořice, protože JZD Hořice bylo spojené s JZD Vojslavice tak, aby měli spojení,“ vysvětluje Josef Kamp.

Pod mostem teče řeka Želivka s přehradou, ze které pije vodu celá Praha. To je také důvod, proč je přísně zakázaný přístup ke břehům nádrže. Je tu kolem ale nádherná příroda a místní alespoň využívají lesy k houbaření. A kdo se chce na přehradu podívat, má v podstatě jedinou možnost z dolního patra Vojslavického mostu, kde najdete i bezpečné chodníky.

Spustit audio