Víte, kdy došlo ke spojení mladoboleslavské automobilky se značkou Volkswagen?

7. červen 2016
Svobodná a divoká 90. léta

Stalo se tak už v roce 1990. Automobilka však vedla rozhovory nejen s Volkswagenem ale třeba i s Renaultem a Citroënem. Mezi zájemci byli také Ford, General Motors a BMW.

Renault dokonce podpořil v kandidatuře francouzský prezident Francois Mitterand. Francouzi nabízeli 40 procent účasti a 13 miliard franků, Volkswagen 50 procent a 16 miliard franků.

V neprospěch francouzského výrobce nakonec rozhodl fakt, že počítal s prodejem českých vozů pod původní značkou a s logem Škoda jen ve východní Evropě. V západní Evropě by škodovky nesly logo francouzského Renaultu.


Český premiér Petr Pithart požadoval po VW záruky, že neudělá ze škodovky montovnu a za pár let nepřesune výrobu dál na východ.

Francouzi také neuvažovali o vlastním českém vývoji a místo Favorita se časem měl v Mladé Boleslavi montovat tehdy populární a velmi úspěšný Renault 19.

Ale ani jednání s Němci nebylo snadné. Část odborníků se přikláněla k privatizaci a ponechání výhradně v českých rukách.

Rozhodnutí padlo na jednání české vlády v neděli 9. prosince 1990. Smlouvu o spolupráci pak podepsala vláda, banka a zástupci obou firem tři dny před Štědrým dnem 1990.

Skutečnost, že Škoda Mladá Boleslav nebyla zařazena do velké privatizace, ale prodána přímému vlastníkovi, vyvolávala vášnivé spory. Přes všechna černá očekávání se nakonec kdysi silně kritizovaný prodej „českého stříbra“ ukázal jako dobrý a škodovka se dnes řadí ke světovým automobilkám.

autor: Pavel Hrabica
Spustit audio