Víte co je na vašem kole nejdůležitější? Správně fungující brzdy!

Divoká Šárka, cyklostezka, cyklista, kolo
Divoká Šárka, cyklostezka, cyklista, kolo

Patříte mezi vyznavače cyklistiky a ještě jste se neobjednali do servisu? Připravte se na to, že si někde i několik dní počkáte. Jarní počasí a stále větší zájem o cyklistiku znamená v těchto dnech spoustu práce pro cykloservisy. Ty v Královéhradeckém kraji teď mnohdy ani nestačí objednávky vyřizovat. Celková takzvaná generálka jízního kola totiž průměrně trvá sedm hodin.

V cykloservisech v Královéhradeckém kraji teď totiž mají napilno a dveře se tu netrhnou. První zakázníci přivážejí kola hned po otevírací době a živo je tu v podstatě až do večera.

"Dám mám vědět, mám to tady připravené, ještě to tam zkoumají s tou baterkou, dám vědět", vysvětluje Jana Kučerová spolumajitelka servisu pro cyklisty v Horní Branné u Vrchlabí a dodává, že lidí chodí teď opravdu hodně.

Kdo s kontrolou kola zaváhal, bude si muset počkat, potvrzuje Michal Kučera, který kola kontroluje a opravuje: "Je tady tříměsíční lhůta na celkové garančky kol. Kdy se lidé začali objednávat? Letos nám pomohlo počasí, nebylo tolik sněhu, takže už začátkem února".

Trpělivý musel být i Miloš Roleček, který si právě odváží opravené kolo: "Objednával jsem se od února a dostal jsem se na řadu 4. dubna, takže to trvalo tak šest týdnů".

Jezdíte pravidelně do servisu?

Velkému zájmu lidí napomohl podle Michala Kučery rychlý nástup jara a stále zvyšující se počet vyznavačů tohoto sportu: "Větší množství lidí projevilo zájem o sport, dnes se ta kola řadí do tolika odvětí, lidé si můžou vybírat z čekoholi".

Horské kolo

"Nechávají si dělat celkový servis, včetně generálek, tlumení atd. Ale je na kolech i spousta běžných závad, rozcentrované kolo, porucha přehazování", říká Michal Kučera.

Přesto dost lidí servis kol podceňuje a tím i riskuje

"Nejdůležitější a i životu nebezpečné jsou brzdy. Spousta lidí zapomíná na běžnou prohlídku, ať to jsou brzdové špalky nebo destičky, tak doporučujeme alespoň vizuální prohlídku těchto věcí", dodává Michal Kučera.

"Kolo je dopravní prostředek a je potřeba dodržovat bezpečnost, člověk se cítí bezpečně, když ví že v tom kole nic neskřípe, nedrhne, neklape a klape vše jak má", tvrdí Miloš Roleček.

Brzdové špalky je potřeba měnit, když člověk najede patnácet až dva tisicí kilometrů. Brzové destičky mají životnost zhruba tři tisíce kilometrů. Občas zákazníci přivezou kolo, které se musí vyměnit téměř kompletně.

Na takovém kole je už od pohledu vidět, že si zalsouží kompletní generálku, zákazník nevěnoval velkou pozornost údržbě. Je potřeba komplet rozebrat středy a brzdová lanka.

Pracovníci cykloservisů se prostě až do zimy hned tak nezastaví.