V závodě Škody ve Vrchlabí se malý vůz Up! vyrábět nebude

22. září 2010

V závodě Škody ve Vrchlabí se malý vůz Up! vyrábět nebude. Rozhodlo o tom vedení automobilky Volkswagen. Hlavními důvody jsou měnová rizika spojená s českou korunou. K projektu malého vozu se upínaly naděje zaměstnanců vrchlabského závodu Škoda Auto. Sériová výroba malého a levného vozu pro ně měla zajistit práci na řadu let dopředu. Znamenalo by to také modernizaci podniku a mnohamilionové investice do technologií. S rozhodnutím koncernu nesouhlasí předseda odborů Jaroslav Povšík. Uvedl, že zaměstnanci firmy Škoda zejména ve Vrchlabí splnili všechny své úkoly, aby projekt malého vozu získali. Byli flexibilní, mají vysokou produktivitu práce a nabídli značný technický um i příznivé mzdové podmínky.

Na zprávu reagoval i vrchlabský starosta Jan Sobotka. Městu podle něj hrozí, že v případě zastavení investic do tamního závodu Škody Auto přijdou vniveč jeho milionové výdaje související s projektem velké modernizace závodu. Region by se podle něj nemusel dočkat ani stomilionových investic státu a kraje do oprav silnic, které jsou na investici Škody navázány.
Přesto starosta Jan Sobotka nepovažuje současnou situaci za ztracenou: "Já si myslím, že ohrožené jsou, ale právě v této chvíli si myslím, že se bude ukazovat prozřetelnost veřejné správy ve věci přípravy investic do zaměstnanosti, protože ty investice kraje a státu nejsou vázány jen na tento model, to znamená, jsou vázány k investicím obecně a určitě se ukazuje, že by byla velká chyba, kdyby se ta infrastruktura, které se to týkalo, to znamená především silnice, kdyby se to nerealizovalo. Protože já si myslím, že jsme v období, kdy musíme být připraveni na to, že zaměstnavatel nebo investor bude chtít investovat a musíme být připraveni z hlediska infrastruktury. Takže já doufám, že ty finance budou uvolněny i přesto, že třeba ta investice ve vrchlabském závodu bude relativně malá."
Mluvčí mladoboleslavské Škody Auto Jaroslav Černý nepotvrdil, ani nevyvrátil původně zamýšlené investice do vrchlabského závodu, pouze řekl: "Závod ve Vrchlabí zůstává součástí koncernu Škoda Auto."
Na závěr konstatujme, že ve Vrchlabí by se tak mělo vyrábět dál, a rozhodnutí koncernu by se nemělo nijak odrazit na zaměstnanosti.

Spustit audio