V Novém Městě nad Metují skončil inženýrsko-geologický průzkum silnice procházející náměstím

Inženýrsko-geologický průzkum silnice procházející centrem Nového Města nad Metují
Inženýrsko-geologický průzkum silnice procházející centrem Nového Města nad Metují

Skupina geologů v minulých dvou dnech vrtala do silnice v centru Nového Města nad Metují. Provedli čtyři hloubkové vrty, zjišťovali kvalitu podloží vozovky. Ta je dlouhodobě nestabilní a pravděpodobně i kvůli tomu se v poslední době výrazně zhoršil stav historického centra města. Výsledkem jsou popraskané zdi několika domů a propadlý sklep jednoho z nich.

Na příjezdové silnici do historického centra Nového Města nad Metují je doprava svedena do jednoho jízdního pruhu. Na kraji silnice pracuje několik mužů v oranžových vestách. Jeden z nich, geolog David Vraný, má v ruce přístroj, který vzdáleně připomíná minohledačku.

Inženýrsko-geologický průzkum silnice procházející centrem Nového Města nad Metují

Jde o lokátor, který pomáhá vyhledávat inženýrské sítě pod povrchem vozovky. Ty totiž geologové při vrtání nesmí poškodit.
K nalezení vodovodu a kanalizace využívá další přístroj, generátor. Není totiž možné spoléhat jen na papírové nákresy, ty bývají nepřesné.
„Takže v tomhle místě už nic není."

Podloží zdaleka neodpovídá současným standardům

Po prvotním průzkumu najíždí na místo nákladní auto s vrtnou soupravou. Geologové vrtají na čtyřech různých místech. Zjišťují, co je pod asfaltovým povrchem vozovky. A čeká na ně překvapení, podloží zdaleka neodpovídá současným standardům.

Auta dál ničí historické centrum Nového Města nad Metují. Řešení situace je v nedohlednu

Dům Libuše Hallová má sklep umístěný přímo pod hlavní silnicí vedoucí na náměstí

Stav budov v historickém centru Nového Města nad Metují se stále zhoršuje. Podle památkářů je důvodem velký počet aut, která přes náměstí kvůli dočasné uzavírce nedaleké silnice projíždí. Výsledkem jsou popraskané stěny památkově chráněných domů a havarijní stav jednoho ze sklepů. 

„Tenhle vršek, to je konstrukce vozovky. Asfaltový kryt. Pod tím možná nějaká stará dlažba. A potom už ta konstrukce nemá onu standardní podobu, protože přechází do jílovitě-kamenité zeminy, která nevytváří dobré podloží," vysvětluje majitel firmy provádějící průzkum Jiří Petera.

Na několik metrů hluboké vrty naváže na konci příštího týdne geofyzikální průzkum. Ten odhalí pomocí georadaru a seismického měření například dutiny, které mohou mít vliv na propadání vozovky.

„Jsou věci, které vrtný průzkum nemůže postihnout, ale ta geofyzika tam takzvaně vidí," doplňuje Jiří Petera.

Výsledky vrtů, geofyzikálního průzkumu a také údajů z čidel dlouhodobě umístěných v okolí vozovky odborníci zpracují do zprávy. V té doporučí Ředitelství silnic a dálnic další postup. Cílem je to, aby se vlivem dopravy neničilo historické centrum.

Spustit audio

Související