V Novém Městě nad Metují skončil inženýrsko-geologický průzkum silnice procházející náměstím
Skupina geologů v minulých dvou dnech vrtala do silnice v centru Nového Města nad Metují. Provedli čtyři hloubkové vrty, zjišťovali kvalitu podloží vozovky. Ta je dlouhodobě nestabilní a pravděpodobně i kvůli tomu se v poslední době výrazně zhoršil stav historického centra města. Výsledkem jsou popraskané zdi několika domů a propadlý sklep jednoho z nich.
Na příjezdové silnici do historického centra Nového Města nad Metují je doprava svedena do jednoho jízdního pruhu. Na kraji silnice pracuje několik mužů v oranžových vestách. Jeden z nich, geolog David Vraný, má v ruce přístroj, který vzdáleně připomíná minohledačku.
Jde o lokátor, který pomáhá vyhledávat inženýrské sítě pod povrchem vozovky. Ty totiž geologové při vrtání nesmí poškodit.
K nalezení vodovodu a kanalizace využívá další přístroj, generátor. Není totiž možné spoléhat jen na papírové nákresy, ty bývají nepřesné.
„Takže v tomhle místě už nic není."
Podloží zdaleka neodpovídá současným standardům
Po prvotním průzkumu najíždí na místo nákladní auto s vrtnou soupravou. Geologové vrtají na čtyřech různých místech. Zjišťují, co je pod asfaltovým povrchem vozovky. A čeká na ně překvapení, podloží zdaleka neodpovídá současným standardům.
Auta dál ničí historické centrum Nového Města nad Metují. Řešení situace je v nedohlednu
Stav budov v historickém centru Nového Města nad Metují se stále zhoršuje. Podle památkářů je důvodem velký počet aut, která přes náměstí kvůli dočasné uzavírce nedaleké silnice projíždí. Výsledkem jsou popraskané stěny památkově chráněných domů a havarijní stav jednoho ze sklepů.
„Tenhle vršek, to je konstrukce vozovky. Asfaltový kryt. Pod tím možná nějaká stará dlažba. A potom už ta konstrukce nemá onu standardní podobu, protože přechází do jílovitě-kamenité zeminy, která nevytváří dobré podloží," vysvětluje majitel firmy provádějící průzkum Jiří Petera.
Na několik metrů hluboké vrty naváže na konci příštího týdne geofyzikální průzkum. Ten odhalí pomocí georadaru a seismického měření například dutiny, které mohou mít vliv na propadání vozovky.
„Jsou věci, které vrtný průzkum nemůže postihnout, ale ta geofyzika tam takzvaně vidí," doplňuje Jiří Petera.
Výsledky vrtů, geofyzikálního průzkumu a také údajů z čidel dlouhodobě umístěných v okolí vozovky odborníci zpracují do zprávy. V té doporučí Ředitelství silnic a dálnic další postup. Cílem je to, aby se vlivem dopravy neničilo historické centrum.
Související
-
Nadměrná doprava ničí unikátní památkovou rezervaci v centru Nového Města nad Metují
Náměstím v Novém Městě nad Metují projíždí kvůli uzavírce nedaleké silnice několik tisíc aut denně. Pravděpodobně i kvůli tomu řada památkově chráněných domů popraskala.
-
Nové Město nad Metují respektuje referendum o obchvatu města. Na novou silnici ale nemá peníze
Nové Město nad Metují je v paradoxní situaci. Obyvatelé si v nedávném referendu zvolili jižní trasu silničního obchvatu města. Stát ale počítá jen se severní přeložkou.
-
Nové Město nad Metují koupí silniční radary. Měřit budou v ulicích města i v okolních obcích
V Novém Městě nad Metují a okolních obcích by od příštího roku měly řidiče kontrolovat silniční radary. Půjde přitom o namátkové měření, město má vytipovaných 12 míst.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nechci vypovídat, slyšely soudkyně se žalobkyní v kauze pardubického advokáta. Přesto se dál ptaly
-
Mazánka z Hospodářské komory zadrželi v Senegalu. Čelí podezření z pochybných finančních transakcí
-
Expolicista se u soudu přiznal k napadení dívek před klubem v Praze. Jednu tahal za vlasy po zemi
-
Očkování proti covidu funguje, zachránilo miliony životů. Příští hrozba je virus chřipky, říká Konvalinka