V Krkonoších začaly jezdit první neslyšné elektromobily

28. srpen 2011

Po Krkonoších se prohánějí první dvě auta na elektřinu. Testuje je tam vrchlabská radnice a Správa Krkonošského národního parku. Do hor s Jakubem Kašparem ze Správy parku vyrazila „na elektřinu“ i naše reportérka Eliška Pilařová.

Startování není skoro vůbec slyšet, auto jen lehce zacinká a několikrát pípne. „Teď je připravené k provozu, a teď už je nastartováno,“ hlásí Jakub Kašpar. Raději rychle nastoupím a rozjedeme to. A míříme do „Špindlu“. „Jediný zvuk, který slyšíte, je jak se valí pneumatiky, což je veliká výhoda elektromobilu – nezvyšují hlukovou zátěž. Zároveň je to ale určitá nevýhoda. Chodec nebo cyklista vůbec netuší, že nějaké auto jede, což vyžaduje vyšší pozornost řidiče,“ upozorňuje Jakub Kašpar.

Takových elektromobilů pro Krkonošský národní park by mělo být víc, myslím si. „Zatím testujeme na prvním, jak dalece pro nás bude využitelný. Když vyjedete s plně nabitým elektromobilem z Vrchlabí na Petrovku, což je nějakých třicet kilometrů, tak vám odečítač dojezdové vzdálenosti nahlásí, že jste ujeli sto kilometrů, protože většina cesty vede do kopce. Když jede při zpáteční cestě na volnoběh, přesněji – brzdí motorem, nebo když šlápnete na brzdu, baterie se zase samy dobíjejí, což je veliká výhoda. Je to zkrátka automat, který v sobě nemá spalovací motor, ale elektromotor. Skoro jako automatická pračka nebo lednička,“ popisuje můj průvodce, který je zároveň náměstkem ředitele Krnapu.

Tak z té „ledničky“ vystoupíme. Trošku si autíčko obejdeme. Je to opravdu takový bobek. Kolik podobných tady teď v současné době jezdí? „Tady v regionu to určitě nebude víc než deset. Rozvoji elektromobility brání neexistence dobíjecích stanic. V České republice zatím není žádný vládní projekt, jako je třeba v Izraeli. Ve Vrchlabí vzniknou minimálně dvě veřejné dobíjecí stanice, v nichž bude tarif od Čezu výhodnější.

Elektromobilů se netýkají žádné výjimky pohybu po národním parku. Je to normální motorové vozidlo, to znamená, že bez povolenky nikam za zákaz vjezdu takové auto nesmí. Velkou výhodou elektromobilů je, že nemají naprosto žádné emise. Jenomže emise produkují elektrárny, které vyrábějí elektřinu, kterou se tato auta dobíjejí. Proto není možné mluvit o tom, že by to bylo naprosto ekologické auto. Významný ekologický dopad má především ve městech a v lokalitách, jakou jsou třeba Krkonošský národní park.“

A jaký by nám doporučil pěkný výlet na závěr léta? Třeba na Špindlerovku. Cesta na ni je v podstatě jediná regulovaná, kde neplatí striktní pravidla, za jakých je možno získat povolenku.“ Takže elektromobilem na Špindlerovku a odtamtud už pěkně po svých. „Kolem Malého Šišáku směr Luční bouda, to je velmi krásná cesta s krásnými rozhledy a vcelku netradičním pohledem na Sněžku,“ radí Jakub Kašpar. A já ještě přidávám jeden zajímavý cíl. Pod Malým Šišákem je kaplička svatého Františka, patrona ekologů. Nová stavbička, ale opravdu krásná, stojí za to se u ní zastavit.

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.


Zobrazit Krkonošský národní park na větší mapě

Spustit audio