V Hradci Králové začala letecká přehlídka CIAF, představují se letadla z 9 zemí

6. září 2014

Průletem trojice letadel české armády, stíhaček JAS 39 Gripen, letadel L-159 Alca a vojenského dopravního letounu Casa, odstartoval dopoledne na letišti v Hradci Králové 21. ročník letecké přehlídky CIAF. Na zemi i ve vzduchu se představí letouny z devíti evropských zemí. Dvoudenní akci tradičně navštíví kolem 50 tisíc lidí.

„Počasí nám dneska přeje, má být až 26 stupňů. Samozřejmě pro piloty na statice to bude trošku obtížné z hlediska teploty, ale co se týče letových ukázek, je to víceméně ideální počasí,“ popisuje z královehradeckého letiště major Tomáš Merta z 21. základny taktického letectva z Čáslavi.

Účast na letošním ročníku potvrdili zástupci z celkem devíti zemí, třeba Němci, Belgičané, Lotyši či Chorvaté, hlavní zastoupení však má Armáda České republiky. Ta představí letouny L-159, L-410, Jak-40 nebo JAS-39 Gripen.

Do kokpitu posledně jmenovaného stroje usedl i nadporučík Martin Špaček. Českému rozhlasu ještě před letem prozradil, že i když při ukázce musí být stoprocentně soustředěný, myslí i na diváky.

„Člověk vidí, když tam na zemi někdo stojí. A musím právě podle toho upravit parametry ukázky, posunout jí, abych se snažil létat na střed těch diváků, aby z toho měli co nejlepší zážitek,“ poznamenal Špaček.

Red Devils - Acrobatic Team z Belgie

Major Tomáš Merta upozornil, že pilot, než usedne do letounu JAS 39 Gripen, musí mít 600 letových hodin na proudových letadlech. Připomněl také, že obsluha gripenů se za poslední roky změnila.

„V minulé době piloti věnovali 80 procent kapacity mozku na řízení a 20 procent na taktiku, dneska to je úplně obráceně. Letoun je relativně jednoduchý na řízení, ale daleko více musí pilot věnovat taktice. Protože má spoustu informací a musí vybrat důležitou a podle toho vytvářet taktiku ve vzdušném boji,“ přiblížil.

Kromě armádních strojů jsou hlavním lákadlem vystoupení akrobatických skupin.

Zatímco loni ovládla nebe nad Hradcem Králové formace Breitling Jet Team z Francie, letos to bude chorvatská skupina Krila Oluje a lotyšský Baltic Bees jet team s letouny československé výroby L-39 Albatros.

„Akrobatická skupina Krila Oluje je v porovnání s jinými skupinami ve světě zajímavá tím, že její piloti jsou vojenští letci a nejsou trénovaní v akrobatických skupinách,“ upozorňuje z hradeckého letiště redaktor Martin Pařízek.

Redaktor Ondřej Vaňura se těší i na lotyšské akrobaty. „Jde o ostřílené borce z týmu Baltic Bees jet team, v překladu Baltské včely. Neobvyklé jméno vzniklo tak, že popisuje původní kamufláž letounů. Stal se jednoznačným označením týmu a podle něho jsou tvořeny i uniformy pilotů a veškeré příslušenství,“ doplňuje.

Letový program začal dnes dnes v 11 hodin a končí v 17 hodin. Stejné to bude i v neděli.

F-16 Fighting Falcon - Nizozemsko
autoři: ova , par , kov
Spustit audio