V Hradci Králové funguje speciální Centrum komplexní podpory pro klienty se sluchovým postižením

3. březen 2023 07:59

Na dnešní den připadá Světový den sluchu. Jeho trvalou poruchou trpní podle statistik až 5 dětí z tisíce narozených. S jejich vyhledáváním pomáhá v České republice screening - novorozenecký a pak ve věku 5 let. Vyšetření předškoláků trvá čtvrt hodiny a není pro děti bolestivé, přesto jich do ordinací ORL rodiče přivedou pouze asi pětinu.

Čtěte také

„Evelínko, ahoj. Na začátek uděláme cvičení oušek. Tady máme myšku a co nám povídá?“ Pavla Pražáková, vedoucí hradeckého Centra komplexní odborné podpory pro klienty se sluchovým postižením, začíná cvičení se šestiletou Evelínkou.

S předškolačkou se domlouvá pomocí znakového jazyka a díky voperovaným kochleárním implantátům, jakési elektronické náhradě sluchu.

„Ve třech letech a třech měsících nám to zjistili. Chodili jsme k logopedce a ta začala mít podezření, že je něco špatně. Tak nás poslali do hradecké fakultní nemocnice. Tam nám udělali vyšetření, kde zjistili, že je Evelínka téměř hluchá, vzpomíná Evelínčina maminka Eliška Martincová.

Čtěte také

„Ono odhalení sluchové vady u dětí je nesmírně důležité. Protože sluch nemáme na nějaké měření zvuku, ale je to základní systém a smysl, který je předpokladem pro vývoj řeči,“ vysvětluje MUDr. Jakub Dršata z ORL kliniky Fakultní nemocnice Hradec Králové.

„Naším úkolem je zjistit, kdo nedoslýchá. Zachytit tyto děti, zjistit příčinu, proč nedoslýchají a zajistit je sluchovými prostředky. Ať už to jsou sluchátka nebo i kochleární implantáty.“ Podle doktora Dršaty to byl i případ malé Evelínky.

Z nemocnice se děti dostávají do rukou odborníků z hradeckého Centra komplexní odborné podpory pro klienty se sluchovým postižením, jediného zařízení svého druhu v republice.

Čtěte také

Tady pracují s dětmi ve věku od několika měsíců, přes mateřskou a základní školu až do jejich vyučení či maturity.

Podle ředitelky zařízení Ivy Rindové je to běh na dlouhou trať. Důležitý je ovšem úplný začátek. „Nejdříve je to práce s rodinou, podpora rodiny, navázání kontaktu s miminkem a dál rozvíjení oné komunikace podle věku.“

A to se jim daří, jak potvrzuje maminka Eliška. „Tady jsou super. Poradí co trénovat, jak s dítětem pracovat, jak ho posunout dopředu.“

autoři: Naďa Kverková , baj
Spustit audio

Související