V bývalém rabínském domě v Dobrušce ukazují mikvi, očistnou rituální lázeň

Rituální očistná lázeň mikve
Rituální očistná lázeň mikve

Dům čp. 45 na Šubertově náměstí ve východočeské Dobrušce býval od 18. století domem rabína. Spolu se sousední židovskou synagogou slouží od roku 1984 jako hlavní budova Vlastivědného muzea. V jeho sklepě se ale dodnes nachází rituální očistná lázeň mikve.

Obě budovy přestaly sloužit židovské obci s odchodem Židů za druhé světové války. Když se ale počátkem roku 1995 historik Arno Pařík v souvislosti se stálou expozicí historie pobytu Židů na Rychnovsku zajímal o domy, objevil, že ve sklepě bývalé rabínské budovy je studánka s parametry očistné lázně. A protože v té době už stavba sloužila jako muzeum, mohli ji ještě na podzim téhož roku vidět návštěvníci. Stala se tak první rituální očistnou lázní v České republice, která se zpřístupnila veřejnosti.

Židé se před významnými židovskými svátky a ženy také po porodu či menstruaci museli ponořit do mikve, aby smyli hříchy za minulá období. Teprve pak mohli přistoupit k modlitbě v synagoze. V lázni se ovšem tělo muselo „očistit“ rychle, protože mikve byla studánka ve sklepě se stálou teplotou okolo 5 stupňů. Do této „kamenné vany“ musel každý sestoupit a pokleknout, aby se tělo ponořilo celé.

Synagoga v Dobrušce

Když byla voda v mikve znesvěcena či znečištěna, nebo mikve nebyla plná, musela se prý celá lázeň doplnit mlékem, čímž se voda vyčistila. Takový postup, který popsal například Ivan Olbracht ve své knize Golet v údolí, ale mikve v Dobrušce nepamatuje. Mikve je dnes součástí stálé expozice dobrušského muzea, která pokračuje v sousední budově synagogy.

Z rabínského domu je možné projít do synagogy úzkou uličkou. Právě úzké rozměry, někde sotva jeden metr, svědčí o tom, že budova vznikla už ve středověku. Do 18. století žily židovské rodiny rozesety po celém městě. Až císařské nařízení přimělo sestěhovat židy do ghett.

Dobrušská synagoga s modlitebnou prošla několika proměnami, zejména po dvou požárech v 19. století. Její současná podoba pochází z roku 1867. Vnitřní výzdoba ale vyniká barokními prvky. Synagoga dnes slouží jako veřejný prostor pro pořádání společenských a kulturních akcí.