Úskalí nákupu auta v bazaru. Při koupi „dieselu“ strčte prst do výfuku. Měl by zůstat úplně čistý

2. prosinec 2021

Ojetá auta. Jak k jejich nákupu přistoupit, na co si dát pozor, abychom se nenechali napálit a nachytat. Pojďme také zhodnotit současnou situaci na trhu automobilů, protože u nových aut je problém s montáží a se součástkami, takže se na ně teď dlouho čeká. 

Jiří Grund, předseda Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) hovořil v naší radioporadně o úskalích nákupu auta v bazaru.

Projevují se komplikace s výrobou nových automobilů na vyšším zájmu o ojetá auta? Je víc klientů v autobazarech?

Určitě se to projevuje. Dalo by se říct, že situace v oblasti ojetých aut je podobně zblázněná jako všude jinde. V praxi to znamená, že je nedostatek nových aut a paradoxně tím pádem je i nedostatek ojetých aut. Protože většinou lidé, kteří mají auto novější a chystají se ho prodat, aby si koupili nové, tak ho teď jednoduše neprodávají, protože nová auta budou třeba za rok.

Základ je kontrola servisní historie. Položit si otázku, co o tom autě chci vědět. A to můžu zjistit několika způsoby.
Jiří Grund, předseda Asociace obchodu ojetými automobily

A tím pádem se jejich vozy nedostávají na trh ojetých aut a to v praxi znamená, že vozidel je nedostatek. A když je jich nedostatek, tak jejich ceny nerostou. A paradoxně se to dostává až do situace, že ceny těch relativně dobrých ojetin mohou být dokonce vyšší než cena nového auta. A to z toho důvodu, že ta ojetina je zkrátka k dispozici a můžete s ním hned odjet.

Na co si tedy dát pozor při nákupu ojetého auta, abychom si dobře vybrali a neřešili hned nějaké poruchy? Jak k tomu přistoupit?

Naprostý základ je kontrola servisní historie. Tedy položit si otázku, co o tom autě chci vědět. Měl bych vědět jakého auto mělo majitele, jestli se ten majitel o něj staral, jestli pravidelně jezdil do servisu, jestli na tom voze byla nějaká bouračka. A to můžu zjistit několika způsoby.

Čtěte také

Nejjednodušší způsob je, že mi to ten majitel nebo autobazar řekne. Existují už i dnes online služby, kdy si na internetu po zadání vin kódů jednoduše vygenerujete, stojí to pár korun, kompletní servisní historii auta. Firmy, které tyto služby poskytují, nakupují data z pojišťoven a mají přístupy do prověřování na technických kontrolách.

Když máte třeba pětileté auto, tak tam krásně vidíte historii na tachometru, jak počet kilometrů stoupal v čase. Pokud je ta křivka rostoucí, tak je všechno v pořádku. Pokud nám ale v nějakém momentě ta křivka klesne, tak tam pravděpodobně došlo k nějakému stočení tachometru.

Stejně tak u takové servisní historie vidíte, když na autě byla nějaká pojistná událost, která stála třeba 1 000 EUR a týkala se přední části auta.

Čtěte také

Z toho můžete relativně lehce vyvodit, že auto mělo například vyměněný blatník nebo nárazník, což samo o sobě nemusí značit, že je to auto špatné. Občas se může stát, že se něco ťukne.

Daleko vážnější by bylo, kdyby hodnota opravy dosahovala několik stovek tisíc korun, což v té servisní historii také vidíte. Pak už je potřeba ptát se daleko důkladněji, co to bylo za nehodu. Protože velká oprava a její způsob se může dotýkat i budoucí provozuschopnosti auta a jeho bezpečnosti.

Když nakupujeme auto z bazaru, tak je potřeba ho také řádně vyzkoušet v provozu. Někdy jsou ty zkušební jízdy ale možná příliš krátké, mělo by to být asi delší než nějakých 10 minut?

Určitě. Je to vždy primárně na dohodě mezi zákazníkem a tím autobazarem. A pokud je to auto v pořádku, tak by vám prodejce neměl znemožňovat projet se třeba i 30 km a vyzkoušet různé jízdní režimy. Já zase mám zkušenost, když jsem kupoval auto v Německu, tam vám často dají klíčky a člověk z bazaru s vámi ani nejede. Úroveň důvěry je tam úplně jinde než v České republice.

Čtěte také

Možná bych ještě poukázal na jeden trik. Pokud si kupujete například dieselový vůz, kde se často řeší emise, tak pokud je to auto řekněme do stáří čtyř let, tak je dobré použít jednoduchý trik. Strčíte prst do výfuku a když ho z něj vyndáte, tak by na něm neměly být žádné saze. Pokud je prst čistý, tak to znamená, že filtr pevných částic je naprosto v pořádku a auto funguje korektně.

Pokud byste na tom prstu měli saze, tak je to známka toho, že už je třeba ten nájezd vyšší, než se udává a že bude potřeba filtr pevných částic vyměnit, což samozřejmě stojí spoustu peněz.

Dá se auto z bazaru také reklamovat?

Pokud to auto kupujete v bazaru renomovaného jména, tak je reklamace celkem jednoduchá. Protože dnes už vám bazary umožňují do několika dní po koupi bez udání důvodu auto vrátit. Dostanete peníze zpátky a často vám nabídnou jiný vůz v podobné kategorii. Ale to jsou autobazary, kterým záleží na jejich renomé.

Pokud kupujete auto od nějakého malého bazaru někde u silnice, tak může být reklamace problém. Protože se vám může stát, že se už na nikoho nedozvoníte. Nebo vám řeknou, že ve smlouvě je napsáno, že jste auto převzali jste si vědomi všech závad, které má. Nebudou vám chtít žádné peníze vrátit. Tedy radil bych vybírat u prodejců, kteří jsou renomovaní.

Celou radioporadnu o ojetých autech s Jiřím Grundem si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související