Úředník může být vtipný, ukázal na Twitteru Petr Kukal. Ministerstvu získal tisíce fanoušků

22. květen 2018

Sterilní informace mě nebaví psát a nikoho nebude bavit je číst. S tímto přístupem spravoval básník, novinář a učitel Petr Kukal twitterový účet ministerstva kultury. Jeho trefné a vtipné příspěvky si brzy našly tisíce příznivců.

Na rozdíl od další sociální sítě Facebook podle něj Twitter vyžaduje určitou formulační obratnost, protože umožňuje jen omezený počet znaků. „Bývalo to 140 znaků včetně mezer, teď to je 280, což už mi popravdě přijde trochu upovídané, ale pořád je to nějaký limit. Zatímco na Facebook můžete psát sáhodlouhé romány, a mnozí to dělají, Twitter vyžaduje, aby člověk zvážil každé slovo. To je pro mě zajímavé,“ vysvětluje.

Petr Kukal byl od roku 2015 do dubna 2018 zaměstnancem tiskového odboru ministerstva kultury a mezi jeho úkoly patřila správa twitterového účtu. Když na ministerstvo nastoupil, měl účet 1800 takzvaných followerů neboli sledovačů, letos v dubnu počet přesahoval 26 tisíc.

Na Twitteru výstižně a vtipně reagoval na různá výročí.

Tweety vymýšlí tak, aby jeho samotného bavilo je psát. „Jsem si jist, že ve chvíli, kdy mě to bude bavit psát, tak lidi to bude bavit číst. Když budu psát naprosto sterilní, všední informace, tak já u toho budu otrávený, protože to je prostě úřednická nádeničina, a ti lidé budou také otrávení, protože z toho tu nádeničinu ucítí,“ vysvětluje.

Zaujmout podle něj nemusí jen vtip nebo jazyková komika. „Může to být stupňované dojetí nebo třeba metaforizace textu, která je hádankou a přiměje lidi k tomu, aby si ji rozluštili a zažili radost z toho, že se dobrali toho výsledku,“ říká Petr Kukal.

Z jednoho tweetu třicet nabídek zaměstnání

V roce 2016 získal pro ministerstva kultury Křišťálovou lupu, prestižní ocenění českého internetu. Jedním z ukazatelů úspěšnosti je sledovanost účtu, ale Petr Kukal větší váhu přikládá počtu reakcí. „Nejen kolik lidí sleduje, ale kolik komentuje nebo sdílí dál. To je podle mě větším ukazatelem úspěšnosti než jenom mechanicky sečtený počet followerů,“ dodává.

Petr Kukal má na Twitteru i soukromý účet. V době úvah o změně zaměstnání na něj napsal:

Okamžitě dostal třicet nabídek zaměstnání. „Já jsem věděl, že ten účet je populární, ale takovou odezvu jsem opravdu nečekal,“ vzpomíná. Poté se zúčastnil patnácti pohovorů a nakonec se rozhodl přijmout místo na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde nyní působí jako tiskový mluvčí.

„Hodnotím to jako velmi dobré rozhodnutí. Filozofickou fakultu jsem si vybral proto, že nejvíc odpovídá mému naturelu. Snaží se prosazovat humanitní vzdělání a komunikovat k veřejnosti jeho význam, význam oborů, které jsou mnohdy zesměšňované, mnohdy jsou hodnocené jako zbytečné,“ komentuje.

Na svém soukromém twitterovém účtu zveřejnil i postřeh z návštěvy Českých Budějovic, kam přijel v rámci Budějovického majálesu.

Kromě krátkých tweetů píše Petr Kukal básně. Oblíbil si je už v dětství. „Maminka mi četla a mně se vryl do paměti rytmus, proto nepoužívám volný verš, který je dnes hodně oblíbený, ale píšu vázaným veršem, pročež jsem někdy dehonestován jako říkankář, ale pro je poezie také hudba,“ říká.

Celkem už Petr Kukal napsal deset básnických sbírek, dále prózu Deník muže ve středních letech a vydává i knihy pro děti.

Politickou satiru vymýšlí TMBK denně, někdy v kolážích skryje i soukromý vtípek

Tomáš Břínek tvoří koláže komentující aktuální dění. Pod přezdívkou TMBK je zveřejňuje na sociální síti Facebook, kde má desetitisíce fanoušků

Galerie Českého rozhlasu České Budějovice představuje koláže designéra Tomáš Břínka vystupujícího pod přezdívkou TMBK. Politickou satiru bez obalu můžete zhlédnout do 30. května. 

V současné době spolupracuje také na tvorbě slabikářů. „Řídím se stejným principem jako při psaní tweetů, to znamená, že mě to musí bavit. Píšu texty tak veselé a hravé, abych z toho sám měl radost, a věřím, že ji pak budou mít i děti. Samozřejmě u slabikáře se naráží na nejrůznější omezení, především počet písmen, které děti v dané fázi umějí, je to tedy trvalý boj mezi autorem a didaktiky, ale právě v tomhle napětí je krása té práce,“ uzavírá Petr Kukal.

Spustit audio

Související