Švýcarsko můžete projet vlakem na zahradě v Chlumci nad Cidlinou. Malá Albula se na vás těší!

26. duben 2017

Dnes se s Českým rozhlasem Hradec Králové projedeme pěkně po kolejích vlakem. Jsme moc rádi, že nás tady čeká i strojvedoucí Bob Špecinger.

Kam nás dnes zavezete? Bude to rovnou na vaši zahradu v Chlumci nad Cidlinou?
Já vás zavezu na naši zahradu, na Malou Albulu.

My musíme ale říct, že kromě toho, že jste strojvedoucí, máte taky na zahradě hned 4 různé modely tratí.
Tak je to takový relax. Koníček nebo takový kůň by se dalo říct, zároveň všechno dohromady.

Myslím, že páni kluci vás chápou naprosto, protože kdo jednou přičichl k vláčkům, tak si je zamiluje na celý život a nikdy ho to už nepustí.
Je to tak. A nejenom páni kluci, ale třeba i dámy.

Tedy to, že jste se stal mašinfírou, bylo vlastně už takové přirozené vyústění toho vašeho zájmu. Měl jste jako kluk vláčky doma?
Ano samozřejmě. Takové ty počátky bylo cestování s dědečkem, takže tam to všechno začínalo. Úplně první impuls byl, když mi bylo 7 roků, tak cesta k moři do Rumunska, samozřejmě vlakem.

Čtěte také

Kde nás svezete tou opravdovou lokomotivou, kde jezdíte, na které trati?
Já jezdím na trati Chlumec nad Cidlinou, Stará Paka. Do Městce Králové, zajíždíme i sem do Hradce Králové. Osobní doprava Českých drah. Motorové vozy řady 810 a potom 854.

Proměnilo se tohle krásné řemeslo nějak s postupem doby? Když jste se vy učil, to už asi pára nebyla.
Ne, to už pára nebyla. Já už jsem páru nezažil profesně. Takže ty motorové vozy teď procházejí modernizací, dá se říci, že máme docela dobrá hnací vozidla.

Malá Albula, to je model švýcarské dráhy v regionu Graubinden. Pojmenování je podle řecké dráhy, která se nazývá Velká ALBULA.Bob Špecinger, zahradní železnice v Chlumci nad Cidlinou

A jak vás napadlo postavit si na zahradě vláčky? Protože to, že je máme doma, to je spoustu modelářů, ale na zahradě, zahradní železnice?
To byl takový impuls z jedné výstavy v Rakousku, bylo to ve Vídni v roce 1996. No a potom už byl impuls postavit to na zahradě. Začalo se takovým miniaturním kolejištěm, zhruba 20 metrů a dnes je to desetinásobek. 200 metrů kolejí.

Jak se na to tvářila vaše manželka? Nechtěla tam spíš kedlubny nebo kytky?
No, ta se postupně potom i přidávala. Ale ty první reakce nebyly zrovna moc dobré.

Chlumecká zahradní železnice - Malá Albula

Vy jste přinesl do stusia i lokomotivu, která tam u vás na zahradě jezdí. To je velikost G?
Ano, máme tady model lokomotivy ve velikosti G, je to řada GE 4/4 III, číslo 650.

Je to poměrně velké. Tak s tím se dá jezdit určitě i v zimě.
Ano, dá se jezdit v zimě, ale tyto lokomotivy mají raději pěkné slunečné počasí, ne deštivo, protože vozí až osmivozové soupravy, což je zhruba nějakých 15 kilogramů modelové zátěže. A protože tam máme model horské tratě, tak když prší, tak ty koleje jsou kluzké. Lokomotiva nemá bohužel pískování, to technicky nejde udělat, takže prostě potom dochází k prosmykávání kol. Ale i pro návštěvníky je nejlepší pěkné sluníčko, počasí a pohoda.

Předpokládám, že máte spoustu těch kolejí právě velikosti G. Co dalšího ještě? Říkali jsme, že tam máte 4 druhy velikostí.
No tak tady ta malá ALBULA, to je model švýcarské dráhy v regionu Graubinden. Malá ALBULA je pojmenování podle řecké dráhy, která se nazývá Velká ALBULA. Takže to je model Malá ALBULA, měřítko 1:22,5 a vzniklo to z řad návštěvníků, kteří si to začali takto pojmenovávat. A u nás se to uchytilo. Tak už dnes říkám na Malé ALBULE.

Chlumecká zahradní železnice - Malá Albula a její tvůrce Bob Špecinger ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

A větší vlaky? Taky svezete třeba děti?
Ano, letos se tam po pěti letech vrátil rozchod 250 milimetrů, my tomu říkáme čtvrtinová ALBULA. V současné době se ta dráha ještě dostavuje, částečně je to na původním tělese, je to zdokonalené a samozřejmě už se děti můžou svézt. Stává se někdy, že od nás rodiče odvádějí děti i násilím.

Jak by se vám líbilo jako strojvedoucímu, jezdit právě s lokomotivou v tom Švýcarsku? Protože tam jsou prý nejkrásnější železnice na světě.
Ano, přesně tak. Samozřejmě líbilo, ještě se mi to tedy nepoštěstilo, že bych se tam svezl přímo na lokomotivě, ale máme tam kontakty přímo na vedení Rhétské dráhy Rhätische Bahn.

Můžete popsat, čím jsou ty švýcarské železnice tak přitažlivé a pěkné? Že tam za nimi jezdí turisté z celého světa?
Tak v prvé řadě je to asi ta krásná a nádherná krajina, potom švýcarská dokonalost, čistota i lidi okolo. Prostě já tak někdy třeba říkám návštěvníkům, že to tam je jiný svět, každý vám třeba z vlaku zamává, jdete tam po turistické cestě a každý vás pozdraví. Všechno dohromady.

Albula Bahn, co to je vlastně za dráhu, to je úzkokolejná trať?
Ano. Albula Bahn je součást Rhétské dráhy, to je úzkorozchodná železnice o rozchodu tisíc milimetrů. Albula Bahn je zapsaná na seznamu kulturního dědictví UNESCO a jsou to vlastně dvě tratě části Rhétské dráhy. A jak říkám, naše Albula Bahn, to je stanice Tusi do Svatého Mořice a ze Svatého Mořice potom pokračuje Bernina Bahn do Italského Tyrana a ve výšce 2 253 metrů nad mořem se dostanete na stanici Ospicio Berlina. To je nejvýše v Evropě, kam se dostanete bez pomoci ozubnice.

Chlumecká zahradní železnice - Malá Albula

A to všechno tedy v měřítku G u vás na zahradě.
Ano, u nás je to v měřítku G. Ten úsek Albula Bahn, konkrétně je to mezi výhybnou Muod, to je u Berginu, stanice Preda vrcholová stanice, Albula Bahn skrz Albula tunel do stanice Sinas. To je u nás na modelu na Malé Albule.

A co je todle konkrétně za krásnou lokomotivu?
To je úzkorozchodná lokomotiva, jedna z těch 12, které jezdí na Rhétské dráze, konkrétně také na Albula Bahn. Pro fanoušky můžu říct, že to je lokomotiva, která používá střídavý proud a model váží přes 4 kilogramy. Tento modle je ozvučený, houká, píská, při rozjezdu jsou slyšet ventilátory, elektromotory, při zastavování zase skřípění brzd. A tak dále. Umí sundat a dát nahoru sběrač. Spoustu dalších funkcí má, osvětlení a tak dál.

Vy za tou svou velkou láskou do Švýcarska i jezdíte. Některé ty tratě jste prošel i pěšky, s fotoaparátem i s metrem, abyste to skutečně měl v tom měřítku.
Ano, máte pravdu. Dokonce i s metrem, například jsem si tak ověřoval model, nebo předlohu na model nádražní budovy na Predě. Potom mám takové své ubytovací zařízení, to je hotel Preda Culm na Predě, kde se pravidelně ubytovávám. Ten model hotelu mám i na kolejišti na Malé Albule.

Chlumecká zahradní železnice - Malá Albula a její tvůrce Bob Špecinger ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Vy tam máte prý i skutečné řeky a toky?
Ano, máme tam dvě horské řeky, samozřejmě řeku Albulu, podle které se nazývá Albula Bahn a také podle pohoří Albula s nejvyšší horou Piz Kesch. A potom máme řeku Riverin. Vše funkční, máme dole takové napájecí jezero a oběhová čerpadla, ta nám vodu ženou nahoru a ta potom stéká samospádem zase do té spodní nádrže.

Kde vás tedy v tom Chlumci nad Cidlinou najdeme?
Když přijedete vlakem samozřejmě, vystoupíte na chlumeckém nádraží a vydáte se jižním směrem, projdete skrz zámecký park, u zámecké brány kde je zámecká restaurace, se dáte stále jižním směrem do Rooseveltovy ulice. Tam se dáte doprava a po přibližně 300 metrech jste již u nás na Malé Albule. Z nádraží je to příjemná procházka přibližně 15 minut.

A asi jezdíte hlavně o víkendu.
Jezdíme o víkendu. Ale i na zavolání jsme schopni připravit kolejiště. No a v letních měsících jezdíme dá se říct každý den, když máme volno.

Zveme vás do Chlumce nad Cidlinou, bude to pro vás určitě velký a nevšední zážitek. Pěkně pod širým nebem, v přírodní zeleni, obklopeni skalami a mašinky pana Boba Špecingera. Na shledanou na Malé Albule.

autor: jak
Spustit audio