Štikovská rokle v Nové Pace patřila jedinému závodu seriálu mistrovství Evropy autokrosařů u nás
Populární autokrosová trať ve Štikovské rokli u Nové Paky má za sebou další závod mistrovství Evropy. Podívat se na něj přišlo téměř deset tisíc diváků, kteří si možná často ani neuvědomili, kolik práce dá takový závod připravit. Organizátoři se zapotili i proto, že se na startu letos objevilo rekordní množství startujících.
„Přichystat pro 155 jezdců, pro každého, prostor zhruba 13 krát 8 metrů, aby měl elektřinu, aby se dostal k sociálnímu zařízení, tak to pro nás byly opravdu nervy,“ popisoval předseda novopackého autoklubu Bohumil Kužel, že připravit vše tak, aby bylo spokojeno nejen 155 jezdců a jejich početné týmy, nebylo vůbec jednoduché.
Připravit závod mistrovství Evropy vyjde na více než 4 miliony korun, které se jen ze vstupného nevrátí. Přispět musí kraj, město, Národní sportovní agentura i sponzoři.
O to, aby všechno šlapalo, se starají desítky lidí
„Celkově se na pořádání závodů zúčastňuje kolem 170 lidí, kteří musí být ve správný čas na správném místě,“ usmívá se Bohumil Kužel. Plus k tomu ještě technika. „Jeden velký buldozer, dva grejdry, tři válce. Máme tady šest odtahových traktorů, dva rychlé odtahy offroadové, máme tady dva zametací a čtyři kropicí vozy.“
Čtěte také
Jezdcům se novopacká trať obvykle zamlouvá, má unikátní čtyřicetimetrové převýšení, zatáčky vedou za horizont a diváci mají ze strání vše jako na dlani.
Podle zkušeného autokrosaře Václava Fejfara, pro kterého je Štikovská rokle domácí tratí, to ale přináší také různá úskalí. „Je to na skále, takže to upravovat pomocí válců je dost složité. Pak přijde třeba nějaký déšť a tu zeminu to spláchne dolů, takže se to musí znovu pomocí buldozerů dostat nahoru. Je tady opravdu náročné trať správně připravit.“
I před letošními závody bylo zapotřebí ještě několik věcí upravit. „Nahoře jsme dělali trojitá svodidla, protože tam byly jen břehy a to se komisařům FIA nelíbilo. Bylo to hodně složité, protože tam byla zase skála, musela se odkrývat zemina a vrtat podloží. Zabetonovat a upevnit. Pak vše našroubovat a natřít, upravit terén. Ale to nebylo jen tohle, ještě hromada dalších věcí.“Čtěte také
O to víc pak mrzí, když po sportovně vydařené sobotě přišel vytrvalý déšť, který na nedělní finále trať doslova zničil. I přes veškerou snahu se ji tentokrát nepodařilo udržet ve stoprocentním stavu.
„Jen tu techniku dostat do těch velkých kopců, aby do toho někdo odvážný sedl a tu trať tam s tím opravoval, to je opravdu veliké úsilí a velká oběť,“ ocenil Václav Fejfar snahu organizátorů.
Řada jezdců tentokrát odjížděla ze Štikovské rokle se smíšenými pocity. Protože na deštěm zničené trati hodně trpěli. Příští rok se ale budou jistě zase vracet rádi. Tato trať u Nové Paky na Jičínsku je mezi autokrosaři totiž opravdu hodně populární.
Související
-
Kartingová akademie rodí závodníky. Vojta Mlejnecký už má...
Dnes nám to v Českém rozhlase Hradec Králové trošku zavoní benzínem a zaburácí motokárami. S naším hostem, výkonným ředitelem Autoklubu České republiky Adamem Eliáš...
-
Jaromír Malý je jako vítr. Narodil se s rukama na volantu a v žilách mu snad koluje benzín
Královédvorský automobilový závodník Jaromír Malý, mistr ČR v závodech do vrchu, vítěz poháru FIA a vítěz mnoha dalších závodů z celé Evropy. Osobnost města Dvůr Králové.
-
Od dědy, táty a autodráhy si dojel Jan Kopecký až k titulu mistra světa v rally kategorie WRC2
Hostem Českého rozhlasu Hradec Králové je dnes automobilový závodník, jezdec továrního týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký z Kostelce nad Orlicí.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Lidovecká změna? Tou nejsem já ani Výborný, Čunek by ale byl návratem o 15 let zpátky, říká Jurečka
-
ONLINE: Ruská armáda sestavuje prapor z vojáků z KLDR. Může jich být až 3000, tvrdí Kyjev
-
Ukáže se, jak vypadá, když primární péče nefunguje. Po protestu práci sami doženeme, říká šéf praktiků
-
Analytik: Jednání s Ruskem? Putin chce před volbami v USA dosáhnout co nejvíce vojenských výsledků