Špindlerův Mlýn se připojil k projektu „1,5 metru“. Ten upozorňuje na ohleduplnost cyklistů a řidičů
V Krkonoších se rozjíždí cyklistická sezóna. S rostoucím počtem kol ale přibývají i nehody. Středisko Špindlerův Mlýn se připojuje k projektu "1,5 metru". Ten upozorňuje na vzájemnou ohleduplnost cyklistů a řidičů. Výzvu přijel do Krkonoš podpořit cyklista Roman Kreuziger, který společně s dalšími vyjel na kole z centra města až na Špindlerovu boudu.
Právě tato horská silnice se v létě zaplní cyklisty i turisty v autech a vzájemný odstup 1,5 metru je podle výzkumu dopravních odborníků bezpečný.
„Hlavní smysl toho projektu je respekt mezi řidiči aut a cyklisty. Protože 75 procent lidí jezdí na kolech, z toho je 60 procent jak řidiči, tak i cyklisté,“ vysvětluje Roman Kreuziger.
Chyby dělají jak řidiči, tak cyklisté
„Velice často je vidět, jak se cyklisté chovají na silnicích, takže by si také měli sáhnout do svého svědomí. Tedy opravdu je to mířeno na obě strany, protože samozřejmě cyklisté chtějí respekt od řidičů, ale pokud se chovají, s prominutím, jako hovada, tak nemohou čekat, že jim to budou řidiči aut opětovat,“ říká Roman Kreuziger.
Čtěte také
„Ročně je nějakých 4 000 nehod a z toho je bohužel několik desítek smrtelných, takže tady je určitě co zlepšovat,“ říká Alexandr Kliment. „Ale zároveň si jak cyklisté, tak motoristé navzájem vyčítají několik prohřešků. Cyklistům vadí nebezpečné předjíždění s malým odstupem, sami ale dělají také řadu prohřešků. Řidiči jim vyčítají, že jezdí vedle sebe, jsou pod vlivem, nejsou dostatečně osvětlení.“
Jaká je konkrétně situace na trase ze Špindlerova Mlýna na Špindlerovu boudu v těch nejvypjatějších měsících turistické sezóny, tedy o letních prázdninách?
„Návštěvníci Špindlerova Mlýna chtějí vyjet až úplně na hřebeny hor, možná i na Sněžku, tím pádem je ta silnice velice exponovaná. Tímto prosím všechny řidiče, kteří vjíždějí do této zóny, aby opravdu ctili respekt jak kol, tak i koloběžek na tomto silničním úseku,“ říká nezávislý starosta Špindlerova Mlýna Martin Jandura.
Čtěte také
„V létě opravdu, i tím velkým boomem silniční cyklistiky, v současné době potkáváte velké množství cyklistů na silnicích,“ říká Matěj Dunka.
Když jede člověk nahoru na Špindlerovu boudu na kole, s jakým pocitem? Protože jede po silnici, jezdí tam auta i autobusy. „Ten pocit může být někdy o tom, že se člověk necítí úplně bezpečně. Ale je to o tom, že sám se musím na silnici chovat správně, nejsem tam sám. A očekávám to i od ostatních. Že mne auto dostatečně objede nebo chvilku počká, když nemá tu možnost.“
Podporovatelé iniciativy "1,5 metru" věří, že se počty nehod cyklistů sníží.
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pecina: Liberty směřuje do fondu s dalšími investory, ti rozhodnou, co dál
-
Neplatíš výživné, nebude fotbal. Lidé se exekuce nebojí, potřebujeme nové nástroje, říká exekutor
-
Los Emil zamířil ze Zlínského kraje na Horňácko. Vykračuje si v podhůří Bílých Karpat
-
Najdete chybu ve stavebním řízení? Můžete si říct o odměnu. Místní rozvoj spouští bug bounty