Sněžná fréza zprůjezdňuje vysoko položené cesty v Krkonoších. Místy tam leží až pět metrů sněhu

14. duben 2020 07:45

V hřebenových částech Krkonoš stále leží velké množství sněhu. Proto se na horské silnice vydává sněžná fréza a snaží se je zprůjezdnit. Do kabiny speciálního stroje společně s řidičem usedla i reportérka Kateřina Kohoutová.

Nejvýš položený úsek, tedy z Výrovky na Luční boudu, by se mělo podařit prorazit dnes nebo zítra. Místy je tam podle odhadů kolem pěti metrů sněhu.

Čtěte také

Z Pece pod Sněžkou vyrážíme na Richtrovy boudy. Zhruba po 300 metrech se objevují první zbytky sněhu.

„Spustíme frézu a zkusíme odebrat alespoň nějakou vrstvu, aby se jeho celková vrstva snížila a lépe se na něj dostalo slunce. Potom bude rychleji odtávat," popisuje práci stroje Tadeáš Hlinka, který ho řídí.

Je tu zhruba 20 centimetrů sněhu a to pro frézu není vůbec žádný problém.

Po několika minutách ale přijíždíme na zledovatělý povrch.
„Tady je problém. Jak je ledová cesta, nemáme ledomet. Takže to spíš jen uhladíme, sebereme jen malou vrstvu. Nejde to vzít až na asfalt do čista."

Sněžná fréza zprůjezdňuje vysoko položené cesty v Krkonoších

Podle Tadeáše Hlinky jsou nejproblematičtější lesní úseky. Tam se nedostane slunce a sníh rychle nemizí.
„Když to roztaje na nějakou menší vrstvu, tak se zase udělá čistý led a je to opět nebezpečné pro auta."

Popojíždíme, nadmořská výška stoupá a s ní také přibývá sněhu

„Fréza za pomocí břitů nabírá sníh do sebe a komínem ho odhazuje mimo vozovku."

Fréza je součástí traktoru, který je vybaven řetězy. Bez nich by tento stroj v terénu neměl žádnou šanci.

Čtěte také

„Teď jedeme sedmikilometrovou rychlostí, protože je minimum sněhu. Až bude půl metru nebo metr, tak se jede třeba jen kilometrovou rychlostí. Takže se jede pomalinku."

Blížíme se k Richtrovým boudám, tady je sněhu již podstatně víc. Řidič hledá volné místo a stroj otáčí.
„Tento úsek sjedeme ještě jednou dolů. Odebere se další vrstva sněhu a myslím si, že se to podaří skoro až na asfalt."

Tadeáš Hlinka vypíná motor, stroj zabrzdí a vylézá ven. V náročném terénu je totiž zapotřebí jeho stav pravidelně kontrolovat.
„Stav řetězů a dotažení. Kontroluje se uchycení frézy, protože stačí i při malé rychlosti narazit do svodnice, do svahu a dochází k pokroucení a ohnutí."

Spustit audio

Související