Škodu nahlašte pojišťovně co nejdříve, pomohou fotografie

Povodně poničily i národní park v Krkonoších - Svoboda nad Úpou

Lidé postižení povodněmi začínají sčítat škody a hlásí je pojišťovnám. To je dobré neodkládat. Pojišťovny už evidují tisíce pojistných událostí, škody jdou do stamilionů korun.

Nejdůležitější je všechny škody vyfotit nebo natočit videokamerou. Stačí fotografie či videozáznam z mobilního telefonu. Odborníci z České asociace pojišťoven doporučují, aby lidé nechali zničené věci v původním stavu a pak zdokumentovali.

Pojišťovny uvítají, když klienti přinesou seznam všech poškozených věcí s vyjmenováním stáří a rozsahu zničení, ideálně včetně účtenek nebo záručních listů. Lidé mohou evidovat také náklady, které měli při odklízení škod. I ty jsou součástí náhrady od pojišťovny.

Poškozený by se měl pojišťovně ozvat co nejdříve. Pokud nemůže přijít osobně, může využít klientskou linku nebo formuláře na webových stránkách pojišťoven. Některé z nich už mají i mobilní aplikace, přes které lze hlásit škody na majetku. Pojišťovny by však měly uznat i zpoždění v řádu několika dnů.

"Ve chvíli, kdy klient nahlásí škodu, ji pojišťovna zaregistruje. Klienta poté bude kontaktovat mobilní technik pojišťovny, který si domluví termín prohlídky. U menších škod nemusí být prohlídka nutná, u větších škod bude technik určitě chtít majetek vidět," vysvětluje postup po nahlášení škody mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral.

S odklízením škod mohou lidé začít už před návštěvou pracovníka pojišťovny. Podle České asociace pojišťoven mohou klienti s velkými škodami požadovat zálohu pojistného. Když to pojišťovna odsouhlasí, peníze poškozeným přijdou ještě před ukončením likvidace pojistné události.