Škodovkou na Dakar. Jak přišel Ondřej Klymčiw na nápad osedlat místo motorky starou „stotřicítku“

11. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ondřej Klymčiw na Dakaru vymění dvoustopý speciál za Škodu 130 LR

V pátek 11. prosince bude po 10. hodině hostem Lady Klokočníkové motocyklový závodník Ondřej Klymčiw, který ovšem na další ročník slavné Rallye Dakar plánuje vyrazit za volantem staré Škodovky.

Čtěte také

K motorkám to Ondřeje Klymčiwa táhlo od mala. Na své krosce zdolával bláto i kamení a pomalu mířil k vysněnému cíli k Rallye Dakar. Při své premiéře na nejtěžším vytrvalostním závodu v terénu všechny překvapil, když dojel celkově dvacátý.

Nehoda v roce 2018 ale jeho plány změnila a Ondřej pověsil motorku na hřebík. Vábení v podobě dakarské rallye se ale odolává těžko a tak ho uvidíme na startu znovu. Překvapivě to nebude v sedle motorky, ale za volantem historické Škody 130LR v kategorii Classic, kterou pořadatelé pro příští rok premiérově vyhlásili.

Spontánní nápad

Nápad přišel nečekaně, o to větší bylo nadšení, se kterým se Ondřej Klymčiw pustil do jeho realizace: „Zamířil jsem za Jirkou Moskalem, se kterým jsem to hned musel rozebrat u kafe. On se tomu ani nesmál a řekl, že ten nápad je super a pomůže mi s tím, jak jen bude moct.“

Škoda 130LR Ondřeje Klymčiwa vychází ze sériově vyráběného modelu s tím rozdílem, že na její stavbu byly použité současné a pevnější materiály, jde tedy v podstatě o zcela nové auto.

Čtěte také

„To auto je postavené na klasickou rallye, kdy je houževnaté. Na Dakaru dostane hodně na frak. Změnou světlé výšky, pérovaní, nastavení různých věcí, filtrace vzduchu pro motor a tak dále. Prostě zásadními změnami se dá dosáhnout toho, že to vydrží,“ popisuje Ondřej Klymčiw.

Nová kategorie je lákavá a škodovka bude mít za soupeře řadu legend.

„Už teď víme, že vítěz, myslím z roku 1983 Lada Niva, tak víme, že ruská posádka auto připravuje. Zaslechli jsme, že i Porsche Carrera 911, která vyhrála v osmdesátém šestém, že se připravuje na start. Renault 19, který vyhrál v roce sedmdesát devět, by se měl taky připravovat. Ta kategorie bude velmi zajímavá,“ hodnotí Ondřej Klymčiw své soupeře.

Dobrý nápad, nebo šílenost?

Nápad startovat se Škodovkou na Dakaru polarizuje fanoušky motorsportu. Jedni tvrdí, že to je šílenost a nedostane se ani do cíle, druzí chválí lehké a spolehlivé auto.

Čtěte také

„Všichni mají pravdu. Startujeme třetího ledna, kdy pro nás bude konec, to se uvidí. My tomu pevně věříme. S Jirkou Kotkem, s Jirkou Moskalem s lidmi, kteří se na tom podílejí a ta auta znají, všichni říkají, že to je možný,“ věří v úspěch Ondřej Klymčiv, který tajně doufá v první desítku, ale za úspěch bude považovat, když dojede v první polovině.

Účastníci kategorie Classic sice pojedou částečně po stejné trati dakarské rallye, ale jejich etapy budou kratší a pořadatelé také upravili pravidla.

Ondřej Klymčiw je nejlepším českým motkrářem. Průběžně je 15.

Ondřej Klymčiw (*1985)

pochází z východočeských Řečan nad Labem. Je ženatý a má dva syny - Olivera a Alexe. Motorky byly odjakživa jeho vášní. Měl za sebou úspěšnou kariéru dragsterového jezdce, který vyhrál mnoho titulů a dodnes je držitelem několika rekordů. Časem se ale Ondřej Klymčiw vrátil ke krosové motorce a byla to právě kroska a enduro závody, kterým věnoval veškerý volný čas.

„Dá se říct, že to je jízda pravidelnosti. Například dostaneme na úsek padesát kilometrů nařízený rychlostní průměr 50km/h. Za ideálních podmínek to může být příjemná svižnější jízda. Ideální podmínky ale na Dakaru neexistují. To znamená, zapadnete, budete mít defekt a už musíte dohánět. Pak už nepojedete padesát, ale sto padesát,“ vysvětluje Klymčiw.

Spustit audio

Související