První české auto? Z Liberce. Před 124 lety vyjelo na dálkovou cestu

Víte, že úplně první automobil, který jezdil po českých zemích, patřil Theodoru Liebigovi mladšímu? Ten si ho v roce 1893 přivezl do Liberce jako horkou novinku. Vůz je k vidění v Oblastní galerii, zapůjčilo ho Národní technické muzeum v Praze.

V pondělí 16. července je to na den přesně 124 od chvíle, kdy s vozem vyjel na historicky první dálkovou cestu z Liberce do německého Gondorfu nad Moselou liberecký továrník Theodor von Liebig.

Trasa byla dlouhá 939 kilometrů a libereckému průkopníkovi automobilismu v naší zemi dala zabrat, trvala totiž 69 hodin.

Theodor Liebig na voze, snímek posloužil jako předloha pro obraz Huga Charlemonta

Vůz svou konstrukcí připomíná kočár. Theodor von Liebig ml. jezdil svým automobilem rychlostí zhruba 20 km/h, spotřebu měl asi 18 litrů benzínu, potřeboval i 150 litrů vody na 100 km, aby chladil motor vozidla.

Jestli chcete "první české auto" vidět na vlastní oči, běžte do Oblastní galerie v Liberci. Víc než 120 let starý vůz Benz Victoria tam zapůjčilo pražské Národní technické muzeum.

Jak náročné bylo stěhování 770 kilogramů těžkého automobilu? Pusťte si přiloženou reportáž a zhlédněte následující video.

Průkopník motorismu v Čechách, Theodor von Liebig mladší absolvoval s vozem Victoria Benz i první známou dálkovou jízdu na světě. Výletní okruh z Liberce do francouzské Remeše a zpátky. Na auta v Čechách tehdy nebyl nikdo zvyklý, textilní továrník musel při svých cestách kupovat benzín na nádražích a v lékárnách. Vodu do chladiče nabíral zhruba každou půlhodinu v potůčcích a studnách.

První auto, které jezdilo po Čechách, připomíná spíše kočár
autor: Lucie Fürstová
Spustit audio