Příští zastávka: tramvajová škola

31. květen 2017

Seriál Profese nás baví, který připravuje Jiřina Mužíková společně s malými reportéry Štěpánem, Emou, Eliškou, Kryštofem, Viktorem a Hankou, vám postupně představí různé profese. Budoucí mladí reportéři si povolání i na vlastní kůži vyzkouší! V prvním díle navštívíme vozovnu Dopravního podniku v Praze, kde se budoucí řidiči učí řídit tramvaj.

Co musí umět řidič tramvaje?


Profesi řidiče tramvaje si s námi tentokrát vyzkoušel Štěpán (9 let). K tomu, aby se mohl doopravdy stát tramvajákem, mu ale musí být alespoň 21 let a měl by vlastnit řidičský průkaz na auto. Budoucí řidič se v tramvajoškole nejprve učí dopravní předpisy, které platí speciálně pro tramvaje, zvládnout musí i technický předmět, v němž se naučí vše o tramvajích a jejich možných závadách.


Tramvaj z kolejí neuhne

Když se něco přihodí na trase, je to právě řidič, kdo musí závadu co nejrychleji odstranit alespoň tak, aby poškozená tramvaj mohla někam „odkulhat“ a nepřekážela na trati dalším tramvajím, které vezou cestující. To ale prý není to nejtěžší. Největším oříškem podle instruktora tramvajové školy Milana Bárty jsou pro budoucí řidiče trasy jednotlivých tramvají. Tramvaják je musí všechny umět nazpaměť. A že jich je! Třeba jen v Praze jezdí nejméně 26 tramvajových linek a každá měří několik kilometrů a má několik desítek zastávek.


Vzhůru do cvičné tramvaje!

Nasedli jsme i do cvičné tramvaje. Ale co to? Těch knoflíků, páček, světýlek a displejů…? A všechno rovnou dvakrát! Cvičná tramvaj, podobně jako automobil v autoškole, má kromě místa pro řidiče i sedadlo pro instruktora, který před sebou vidí stejný panel řízení i s pedály. Může tedy včas zastavit tramvaj, má-li vedle sebe nešikovného studenta. To ale nebyl případ našeho Štěpána - naopak! Podařilo se mu už na druhý pokus tramvaj plynule zastavit, aniž by případní cestující dělali ve voze salta. A o tom to všechno je. Najít cit při sešlápnutí pedálu. Ale řidič musí být také pozorný, sledovat vše, co se děje kolem a na kolejích. K tomu všemu by měl zvládat i pravidla slušného chování.

Jeho práce je zodpovědná, ale taky krásná. Nevěříte? Když řidič zacinká, je to, jako by nám cestujícím na cestu zamával.


Pusťte si dole pod článkem celou reportáž a poslouchejte náš pořad Profese nás baví. Běží každou sobotu od 15 hodin nebo v repríze v neděli v 9 hodin.

0:00
/
0:00
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová