Připravuje se nový železniční koridor mezi Prahou a Hradcem Králové. Chystají se i města na trati

12. březen 2018 10:45

Města a obce podél železniční trati Praha-Hradec Králové se připravují na chystané zásadní přebudování železničního koridoru. Správa železniční dopravní cesty na něm začne pracovat někdy po roce 2020, na Chlumecku kolem roku 2025, a práce se nedotknou jen železnice jako takové. V Chlumci nad Cidlinou čekají komplikace třeba i řidiče.

Všechny železniční spoje mezi Prahou a Hradcem Králové a pak i dál směrem na východ budou mít za pár let úplně jiné možnosti. Nový koridor by měl umožnit rychlost vlaků až 160 kilometrů v hodině a zkrátit jízdní dobu mezi Prahou a Hradcem Králové na hodinu.

Jenže to všechno bude znamenat, že třeba v Chlumci nad Cidlinou se řidiči po dobu prací na koridoru budou muset připravit na poměrně zásadní objížďky.

„Průjezd po stávající silnici od Chlumce nad Cidlinou na Nový Bydžov bude muset být úplně zablokován. A vyžádá si to velmi složitý přejezd ve formě jakéhosi viaduktového U se musí automobily dostat nad světlou výšku 8,5 metrů, aby projížděly vlakové soupravy," popisuje starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil z KDU-ČSL zřejmě největší očekávanou dopravní komplikaci.

Silnice mezi Chlumcem a Novým Bydžovem je hodně frekventovaná i vzhledem k průmyslové zóně na okraji severnějšího z obou měst.

Kolejiště a železnice (ilustrační foto)

V souvislosti s nutnou světlou výškou bude nadjezd hodně dlouhý a i to přinese komplikace, říká Miroslav Uchytil: „Nastoupat z nivelity stávající silnice nahoru je délka 200 metrů. To znamená, že by se řada rodinných domů zablokovala a lidé by se prostě nedostali domů, včetně nějakých továren, které tam máme podél silnice."

Radnice teď spolu s projektanty došla k závěru, že nadjezd bude muset stát na jakýchsi pilotech tak, aby se mezi nimi dalo projet, což stavbu zase o něco zkomplikuje a prodraží. Město také žádá o odhlučnění trati.

„Připomínkujeme tento důležitý projekt. Chceme, aby všude, kde to je jen trošku možné, vznikly protihlukové stěny a bariéry. Abychom odstínili tu starou hlukovou zátěž vlaků, které tady projíždí," dodává Miroslav Uchytil.

Železnice (ilustrační foto)

Chlumec nad Cidlinou je a zůstane významným železničním uzlem.

Novým koridorem budou lidé cestovat rychleji a pohodlněji, říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš: „Rozdíl poznají cestující především v komfortu jízdy. Vlak bude celkově tišší a odpadnou rázy při přejíždění dilatačních spár mezi kolejnicemi. A jízdní doba bude výrazně kratší díky zvýšení cestovní rychlosti vlaku."

Jak dodává starosta Miroslav Uchytil, chlumecká radnice počítá s tím, že náklady na odhlučnění nebo nadjezdy ponese stát.

autoři: Milan Baják , lcz
Spustit audio

Související