Při zdravotních komplikacích doporučují záchranáři volat přímo linku 155

18. červenec 2013

Záchranáři doporučují volat při zdravotních problémech na tísňovou linku 155. Při použití mezinárodního čísla 112 se lidé dovolají na krajské dispečinky hasičů, které je musí přepojovat. O to déle pak potřebná pomoc dorazí.

Při přepojování telefonů z jedné linky na druhou ubíhají drahocenné vteřiny, potvrzuje to i Tomáš Ježek ze záchranné služby v Hradci Králové:

„Pokud jde o zdravotní problém a budu volat 112, tak se prodlužuje trochu čas, než se to dozví záchranná služba a ta posádka. Takže pak je rozdíl mezi dojezdovým časem a tzv. reakčním časem. Což může znamenat, že tři minuty se vyptáváme na jedné tísňové lince, tři minuty na druhé tísňové lince a pak ještě dvě minuty ze zákona je čas, kdy má posádka vyjet.“

Dispečer na lince 155 je školený zdravotník a po vyslání sanitky ještě často lidem radí s poskytnutím první pomoci.

Podle Pavla Svobody, ředitele pardubické záchranné služby, je přímé spojení se zdravotníkem na lince 155 prostě nenahraditelné:

„Je potřeba, aby i ten člověk byl konfrontován nebo ve spojení s někým, kdo už tyto situace už zažil. Ale ne, že je zažil na základě nějaké přednášky nebo od stolu, ale před tím roky pracoval v sanitě, v terénu nebo v nemocnicích. A ví, jak postupovat.“

Drtivá většina lidí stále volá přímo na linku 155 - k řadě případů záchranka ani nevyjíždí a zdravotní problémy řeší telefonickou konzultací nebo volající odkáže na specializované lékaře.

112 ale zůstává správnou volbou v případě, že budou zdravotníci potřebovat i pomoc hasičů nebo policistů. A hlavně je to univerzální číslo fungující v celé Evropě.

Záchranáři přepravují zraněnou osobu do sanitky
autor: Lucie Valášková
Spustit audio