Při přezouvání pneumatik nezapomínejte na vyvážení i geometrii

26. listopad 2020

V listopadu by měli mít všichni řidiči na svých automobilech obuté zimní pneumatiky. Ve stále větší oblibě jsou ale i celoroční pneumatiky. O jejich vlastnostech i obecných doporučeních pro přezouvání pneumatik promluvil Jan Drnec z pneuservisu v Plzni.

V případě, že pojedete po náledí nebo souvislé vrstvě sněhu na letních pneumatikách, případnou škodu, kterou ostatním způsobíte, zaplatíte vy. Pokud při cestách, většinou do hor, narazíte na značku „zimní výbava“, neměli byste na letních nebo sjetých zimních pneumatikách dál pokračovat v jízdě, jinak vás čeká vysoká pokuta.

Povinnost zimních pneumatik

Podle vyhlášky musí mít zimní pneumatiky hloubku vzorku minimálně 4 mm. Když budou mít 5 mm, musíme si jejich obutí propočítat. „Pro někoho, kdo najíždí ročně kolem 40 000 km, tak je to otázka několika týdnů. Vezmeme-li v úvahu, kolik stojí přemontování pneumatik, tak je to ekonomický nesmysl. Pro někoho, kdo najede ročně kolem 3 000 km, ale dává smysl tyto pneumatiky na auto namontovat,“ říká Jan Drnec.

Přezouvání zimních pneumatik

V poslední době roste obliba pneumatik celoročních. „Celoroční pneumatika funguje v našich podmínkách špatně. Když napadne sníh, tak její vlastnosti ve srovnání s klasickou zimní pneumatikou jsou nesrovnatelné, a to prakticky ve všech parametrech. Když jedete po namrzlé, zasněžené silnici s teplotami pod nulou, tak se celoroční pneumatika chová úplně jinak než klasická zimní,“ upozorňuje Drnec.

Nezapomínejte na vyvážení i geometrii

Dříve měli řidiči dvě sady pneumatik na discích. Dnes už jsou v discích senzory na měření tlaku a ty nejsou nejlacinější. „Doba se změnila. Lidé si kupují auta na daleko kratší dobu, než dříve. Auta mají lité disky, které stojí podstatně více než plechové, senzory na měření tlaku také zamíchaly kartami, proto si většina řidičů nových vozů nechává pneumatiky přezouvat a disky zůstávají. Dobrý pneuservis s kvalitní technikou a odborným personálem samotné pneumatiky při každoročním dvojím přezouvání nepoškodí.“ Liší se však kvalita samotných pneumatik: „Srovnáte-li například asijské a evropské, tak evropské jsou lepší ve všech parametrech.“

Pokud při přezouvání měníte pouze pneumatiku, je vyvážení kol automatické. V případě výměny celých kol je ale už doporučováno jejich vyvážení. „Zkontrolovat geometrii je pak vhodné, ale nemusí se dělat při každém přezouvání. Spíše je dobré sledovat opotřebení pneumatik. Ve chvíli, kdy vidím, že je pneumatika nerovnoměrně opotřebená, je potřeba hledat příčinu. Většinou je právě špatná geometrie,“ upozorňuje Drnec.

Neméně důležité je i skladování pneumatik. „Na discích je skladujte naležato, bez disků nastojato a čas od času je pootočte. Měly by také být v místnosti, kam nesvítí pravidelně slunce. Zabráníte tak stárnutí pneumatik,“ uzavírá Drnec.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio